Purpose: This study was planned to examine occupational therapy bachelor’s degree programs in Turkey and to analyze the curriculum . Material and Method: The present study was conceived as a curriculum analysis, in which the websites of the faculties providing bachelor’s degree in occupational therapy, the website of the T. R. Student Selection and Placement Center (ÖSYM), and the website of the Council of Higher Education (YÖK) were examined. Accordingly, an analysis was conducted of the opening dates of occupational therapy departments, the number of candidates placed with quotas for the years 2020-2024, the number of academics and the curriculum analysis of the programmes were analysed. In this analysis, course contents were also analysed and percentage and ratio calculations were used for numerical data. Results: As demonstrated by the data obtained in 2024, a total of 17 bachelor's degree programmes providing active education in occupational therapy in Turkey were identified, and the curricula of 13 of these programmes were reviewed. Following a detailed examination of the available quotas, it was determined that a total of 3311 quotas were allocated over a period of five years, of which 2971 (89.73%) were successfully filled. A total of 113 academics are employed within the faculties, of which 40 (35.40%) are occupational therapy academics. The total ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) of the faculties was found to be 241.46±5.21 (Min=240, Max=259). The mean number of compulsory vocational courses per department was found to be 42.46±9.21 (Min=21, Max=54) and the mean number of vocational elective courses was found to be 19.53±18.22 (Min=6, Max=55). Conclusion: Considering the development of standardization within the curriculum and the increasing number and significance of vocational courses, it is essential to establish occupational therapy bachelor's degree programs with faculty members who are occupational therapists and to update the official web pages and Bologna course content accordingly.
Amaç: Bu çalışma Türkiye’deki ergoterapi lisans programlarının incelenmesi ve müfredat analizini yapmak amacıyla planlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Müfredat analizi olarak planlanan bu çalışmada ergoterapi lisans eğitimi veren fakültelerin web sayfaları, T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) web sayfası ve Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) web sayfası incelenmiştir. Bu göre ergoterapi bölümlerinin açılış tarihleri, 2020-2024 yıllarına ait kontenjan ile yerleşen aday sayıları, öğretim elemanı sayıları ve programların müfredat analizi yapılmıştır. Bu analizde aynı zamanda ders içerikleri incelenmiş olup sayısal veriler için yüzde ve oran hesaplamaları kullanılmıştır. Sonuçlar: 2024 yılında elde edilen verilere göre Türkiye’de aktif lisans eğitimi veren 17 ergoterapi lisans programı belirlendi ve 13’ünün müfredatına ulaşıldı. Kontenjanlar incelendiğinde beş yılda toplam 3311 kontenjan verildiği ve bu kontenjanların 2971 (%89.73)’inin dolduğu görüldü. Fakültelerde toplam 113 öğretim elemanı vardı ve bunların 40 (%35.40)’ı ergoterapist öğretim elemanıydı. Fakültelerin AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi)’leri toplamının 241.46±5.21 (Min=240, Maks=259) olduğu bulundu. Bölüm başına düşen zorunlu mesleki ders sayısı ortalama 42.46±9.21 (Min=21, Maks=54) ve mesleki seçmeli ders sayısı ortalama 19.53±18.22 (Min=6, Maks=55)’dir. Tartışma: Müfredat içindeki standardizasyonun geliştirilmesi, mesleki derslerin sayısıyla önemi göz önünde bulundurulduğunda ergoterapi lisans programlarının ergoterapist öğretim üyeleri ile açılması ve ders içeriklerinin yer aldığı resmî web sayfaları/ Bologna içeriklerinin güncellenmesi gerekmektedir.
Çalışmamızın verileri YÖK ve üniversitelerin erişilebilir web sayfalarından elde edildiği ve doküman analizi içerdiği için etik kurul onayına ihtiyaç olmamıştır.
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Occupational Therapy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 3, 2025 |
Submission Date | October 3, 2024 |
Acceptance Date | June 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 3 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International