Otomobil
geliştirme sürecinde, tüm kullanıcılar için en uygun ürün tasarımı elde
edilebilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışma ile bilgisayar destekli tasarım (CAD)
programında antropometri değerlerine göre Jack insan modelinin kinematik
davranışları dikkate alınarak, otomobil üzerinde bulunan bir parçanın ergonomi
kontrolü için parametrik tasarım tekniğine dayalı bir kontrol metodu
geliştirilmiştir. Tasarım geliştirme sürecinde, SAE J826 (SAE J4002)
dokümanından yararlanılarak araç içi yolcu yerleşiminde ergonomik açıdan ulaşabilirlik,
oturabilirlik, erişebilirlik ve görebilirlik gibi ergonomi parametreleri
tanımlanmıştır. Sürücü veya yolcular için hedeflenen ergonomi değerleri elde
edilene kadar tasarım ve geliştirme sürecine devam edilmiştir. Geleneksel kontrol
yöntemlerine kıyasla bu geliştirilen yeni metot ile ergonomi kontrol
sonuçlarındaki hataların minimize edilerek sürecin güvenilirliğinin arttığı ve
analiz sürecinin standartlaştırarak kontrollere hız kazandırıldığı
gözlemlenmiştir. Bu makalede, geliştirilen yeni şablon ile sürücü veya
yolcuların araç içi objelere ulaşıbilirlik durumlarının incelenmesi ve
yorumlanması anlatılmaktadır.
Parametrik tasarım Bilgi tabanlı mühendislik Araç içi yolcu yerleşimi Antropometri ölçüleri Jack insan modeli
Tübitak ve Tofaş Ar-GE
3160665
Bu çalışma, 3160665 proje kodlu “Bilgi Tabanlı Mühendislik Yaklaşımıyla Modüler Araç Tasarım” adlı proje kapsamında Tübitak desteği ile gerçekleştirilmiştir. Yazarlar Tübitak’a ve Tofaş Ar-Ge merkezine teşekkür etmektedirler
In the automobile development process, it is aimed to obtain the most suitable product design for all users. In the computer aided design (CAD) program, Jack human model was created according to anthropometry measurement. A control method based on the parametric design technique has been developed for ergonomics control of a part on an automobile. In the design development process, SAE J826 (SAE J4002) document has been used to define ergonomics parameters such as accessibility, and visibility that can be made inside the vehicle. The process of design and development have been continued until the ergonomics values were achieved for the driver manikin or the passengers’ manikins. Compared to traditional control methods, this new method has been observed to minimize the errors in ergonomics control results and accelerate the controls by standardizing the reliability of the process and the analysis process. The aim of this research is to examine and to interpret the accessibility status of the driver or passengers.
Parametric design Knowledge based engineer (KBE) Vehicle occupant packaging (VOP) Anthropometric measurement Jack human model
3160665
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ergonomi Tasarımı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 3160665 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Dergi yılda 3 sayı (Nisan, Ağustos ve Aralık) olarak yayımlanmaktadır. Bu sayılara ek olarak Editörler Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiriler “Özel Sayı” olarak yayımlanabilmektedir.