The aim of this study was to research the effect of life skills program to the team cohesion which will be
applied to the young athletes. Being in the U-14 category, 34 athletes, 17 of them are in the experimental
group and 17 of them are in the control group, participated in this study. As well as “ Personal Information
Form”, “ Team Cohesion Scale for Young Athletes” was also applied to the participants. While the athletes
who were in the experimental group were applied a 10-week life skills training program, there has been no
application in the control group. The non-parametric Mann Whitney-U test was performed to determine
whether the scores of the experimental and control groups obtained from the GSTS scale pre-test and
post-test significantly changed. The non-parametric Wilcoxon Signed Ranks Test was used to determine
whether the post-test scores of the experimental and control groups decreased significantly compared to
the pre-test scores. According to the results of the analysis, there was no change in task cohesion, social
cohesion and total team cohesion score in the control group (p> 0.05). The difference between the pretest
and post-test average in the task cohesion subscale points was found statistically significant in the
results obtained from the experimental group (p <0.001). The difference between the pre-test and posttest
average was also found statistically significant according to social cohesion subscale points (p <0.05).
When team cohesion point was examined, the difference between pre-test and post-test means was found
to be statistically significant (p <0.01). As a result of the research, shows that life skills training program
applications increase the task cohesion, social cohesion and total team cohesion of the experimental group
athletes.
Bu araştırmanın amacı, genç sporculara uygulanan yaşam becerileri eğitim programının takım sargınlığına
etkisini incelemektir. Çalışmaya U-14 yaş kategorisinde yer alan 17 deney ve 17 kontrol grubu olmak üzere 34
sporcu katılmıştır. Katılımcılara kişisel bilgi formu ile birlikte “Genç Sporcular için Takım Sargınlığı Ölçeği
(GSTSÖ)” uygulanmıştır. Deney grubunda yer alan sporculara 10 haftalık “Genç Sporcular için Yaşam
Becerileri Eğitim Programı” uygulanırken; kontrol grubunda ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır.
Deney ve kontrol grubunun GSTS ölçeği ön test ve son testlerinden almış oldukları puanların anlamlı bir
şekilde değişip değişmediğini belirlemek için non-parametrik Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Deney
ve kontrol grubunun iyi oluş son test puanlarının ön test puanlarına göre anlamlı bir farklılık gösterip
göstermediğini belirlemek amacıyla non-parametrik Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi yapılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre, kontrol grubu üzerinde görev sargınlığı, sosyal sargınlık ve toplam puan olarak
takım sargınlığı düzeylerinde herhangi bir değişim gözlemlenmemiştir (p>0,05). Deney grubundan elde
edilen sonuçlarda ise görev sargınlığı alt boyut puanlarında ön test-son test ortalamaları arasındaki fark
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,001). Sosyal sargınlık alt boyut puanına göre de (p<0,05)
ön test-son test ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Toplam takım
sargınlığı puanına bakıldığında da ön test-son test ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı
bulunmuştur (p<0,01). Araştırma sonuçları yaşam becerileri eğitim programı uygulamalarının, deney
grubunu oluşturan sporcuların görev sargınlığı, sosyal sargınlık ve toplam takım sargınlığı düzeylerini
arttırdığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | 2019 Aralık |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |