Bilginin teknoloji ile yaygınlaşması sonucu toplumlar, bilimsel araştırmalarda öncü olmak ve diğerlerinin gerisinde kalmamak için çaba harcamaktadırlar. Özellikle içinde bulunduğumuz çağın sorunlarına daha güvenilir çözümler üretmek amacıyla birçok alanda bilimsel araştırmalar yapılmaktadır. Bu nedenle bilim insanları ve bilimsel çalışmalara yönelik tutumların, olumlu ve geliştirilebilir düzeyde olması büyük önem taşımaktadır. Çalışmada, Spor Bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi ve diğer araştırmalara ışık tutulması amaçlanmıştır. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 118’i kadın, 223’ü erkek toplam 341 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Verilerin toplanması sürecinde, Korkmaz, Şahin ve Yeşil tarafından geliştirilen (2011) “Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum” ölçeği (BAYTÖ) ve araştırmacı tarafından oluşturulan, “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde; katılımcıların sosyo-demografik özelliklerini belirlemek için frekans ve yüzde analizi, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarını öğrenmek amacıyla t-testi ve tekyönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, katılımcıların bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının %58’lik bir oranla orta düzeyde olumlu olduğu söylenebilir. Katılımcıların öğrenim gördüğü bölüme göre bilimsel araştırmaya yönelik tutumları incelendiğinde, “araştırmacılara yardımcı olmaya isteksizlik” alt boyutunda Rekreasyon bölümü öğrencilerinin, Antrenörlük Eğitimi bölümü öğrencilerine göre araştırmacılara yardımcı olmaya daha isteksiz olduğu ve bu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni incelendiğinde ise; “araştırmalara yönelik olumsuz tutum” alt boyutunda erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha yüksek ortalama puana sahip olduğu ve bu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Bunun yanı sıra “araştırmalara yönelik olumlu tutum” alt boyutunda yine Rekreasyon Bölümü öğrencilerinin diğer tüm bölümlerdeki öğrencilere göre bilimsel araştırmalara yönelik olumlu tutumlarının düşük olduğu ve bu farklılığın da istatistiksel açıdan anlamlı olduğu belirlenmiştir. Yaş ve öğrenim türü değişkenleri incelendiğinde ise, katılımcıların bilimsel araştırmaya yönelik tutum alt boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak; Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarında cinsiyet ve bölüm değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olduğu ve özellikle Rekreasyon Bölümü öğrencilerinin daha olumlu tutuma sahip olmaları yönünde çalışmaların arttırılması gerekliliği tespit edilmiştir.
Spor Bilimleri Bilimsel Araştırma Tutum Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Üniversite Öğrencileri
As a result of the spread of information with technology, societies are making efforts to be a pioneer in scientific research and not to remain behind others. Scientific researches are carried out in many fields to produce more reliable solutions to the problems of our age. Therefore, towards scientists and scientific studies to be positive and developable level attitudes are of great importance. In this study, it is aimed to examine the attitudes of students in the department of Sports Sciences towards scientific research according to different variables and to shed light on other researches. 341 students (118 female 223 male) educated in the Faculty of Sport Sciences at Muğla Sıtkı Koçman University constituted the sample of the study. In the process of collecting data, the scale of “Attitude towards Scientific Research,” developed by Korkmaz, Şahin, and Yeşil (2011) and “Personal Information Form” was utilized. In the analysis of the obtained data, frequency and percentage analysis were applied to determine the socio-demographic features of participants, and t-test and unilateral variance analysis (ANOVA) was applied to find out the attitudes of students towards scientific research. In light of the findings obtained from the research, it can be said that the attitudes of the participants towards scientific research are moderately positive with a rate of 58%. When the participants’ attitudes to scientific research are examined according to the department, it has been determined that the students of the department of recreation are more reluctant than the students in the department of Trainer Education in the sub-dimension of “reluctance to helping the researchers” and this difference is statistically significant. When the gender variable is examined, in the sub-dimension of “negative attitude towards researches” male students were found to have higher average scores than female students and this difference was statistically significant. And also, in the sub-dimension of “positive attitude towards researches”, again the students of the department of Recreation are found to have low positive attitudes towards scientific researches as compared to the students in all other departments and this difference is determined to be statistically significant. When the variables of age and education type are examined, it was found that there was no statistically significant difference in the attitude subscales of the participants towards scientific research. In conclusion, statistically significant differences have been determined according to gender and department variables in the attitudes of the students of Sports Sciences Faculty towards scientific research, and it has been determined that the studies should be increased to have a more positive attitude towards the students of the Department of Recreation.
Sports Sciences Scientific Research Attitude Attitude Towards Science Research University Students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | 2021 Haziran |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 |