Research Article
BibTex RIS Cite

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMA: HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE TUTUMLARI

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 10 - 19, 30.12.2021

Abstract

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı- kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında bir üniversitemizin sağlık yüksekokulunun 3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 205 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak tanıtıcı bilgi formu, araştırmaya yönelik kaygı ölçeği ve araştırmaya yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin araştırmaya yönelik kaygı ölçeği puan ortalamasının 37.73±10.43 ve araştırmaya yönelik tutum ölçeği puan ortalamasının 90.44±11.03 olduğu saptanmıştır. Araştırmaya yönelik tutum ölçeği alt ölçek puan ortalamalarına bakıldığında ise “araştırmacılara yardımcı olmaya isteksizlik” düzeyi 22,898 ± 7,268; “araştırmalara yönelik olumsuz tutum” düzeyi 23,878 ± 7,252; “araştırmalara yönelik olumlu tutum” düzeyi 20,868 ± 6,912; “araştırmacılara yönelik olumlu tutum” düzeyi 22,800 ± 4,744; olarak bulunmuştur. Hiç makale okumayanların bilimsel kaygı düzeyleri yüksek, araştırmacılara yönelik olumlu tutum puanları düşük; mesleki dergi aboneliği olanların bilimsel kaygı düzeyleri düşük; bilimsel araştırma yapanların araştırmalara ve araştırmacılara yönelik olumlu tutum puanları yüksek bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyinin orta düzeyde olduğu ve araştırma yapmaya yönelik tutumlarının olumlu olduğu bulunmuştur.

References

  • 1. Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. HSP. 2014;1(2): 23-31
  • 2. Çağlar M, Saray B, Şengül D. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yapma ve Sonuçlarının Kullanımında Karşılaştığı Engeller. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2020;7(1): 41-47
  • 3. Kes D, Şahin ÖÖ. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 4(1): 68-78
  • 4. Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015; 30–39
  • 5. Moch SD, Lonsdorf A. Academic partnerships: Joining Students and Clinicians in Research. Nurs Manage. 2014; 22(5): 13-15
  • 6. Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. Farklı Okullarda Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumunun Belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(2):87-93
  • 7. Ünver S. Semerci R. Özkan ZK, Avcıbaşı İ. Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross-Sectional Study in Turkey. The Journal of Nursing Research. 2018; 26(5): 356- 61
  • 8. Büyüköztürk Ş. Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi 1997; 3(4): 453-64
  • 9. Korkmaz O, Şahin A, Yeşil R. Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online. 2011; 10(3): 961-973
  • 10. Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen edebiyat fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 2010; 10 (1): 1-9
  • 11. Bökeoğlu OÇ, Yılmaz K. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005; 41: 47-67
  • 12. Jamerson PA, Fish AF, Frandsen G. Nursing student research assistant program: A strategy to enhance nursing research capacity building in a magnet status pediatric hospital. Appl Nurs Res 2011;24: 110–113
  • 13. Irvine F, Gracey C, Jones OS, Roberts JL, Tamsons RE, Tranter S. Research awareness: Making learning relevant for pre-registration nursing students. Nurse Education in Practice 2008; 8: 267–275
  • 14. Özdil K. Dinç Ö. Muz G. Turaç. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma ve Gelişmelere Karşı Farkındalık Tutumları ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2019;11(2):109-19
  • 15. McNelis AM, Ironside PM, Zvonar SE, Ebright PR. Advancing the science of research in nursing education: contributions of the critical decision method. J Nurs Educ 2014,53(2): 61-64
  • 16. Yılmaz D. İflazoğlu B. Yılmaz DU. İntörn Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Ordu University J Nurs Stud 2020, 3(1), 27-35 DOI:10.38108/ouhcd.716893
  • 17. Kaya E. Polat FN. Değerli H. Araştırmaya Yönelik İnanç Ve Duyguların Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeyine Etkisi: Sağlık Yönetimi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017; 3(28): 55-68
  • 18. Bayar V, Bayar A, Eğmir E, Ödemiş Sİ, Kayır G. Lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyum Kitapçığı, 14-15 Mayıs 2013, Sakarya, 90-96
  • 19. Saracaloğlu AS. Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 5(2): 179-208
  • 20. İlhan A, Çelik HC, Aslan A. Evaluating the Attitudes of University Students about Scientific Research. İnönü Üniversity Journal of the Faculty of Education. 2016; 17 (2):141-156 DOI: 10.17679/iuefd.17218132
  • 21. Akın B. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin araştırma konusunda düşünce ve algılamaları. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu Kitabı. Hemar-G, Ankara. 2004:113-9
  • 22. Ateşeyan Y. Hemşirelik öğrencilerinin kanıt temelli uygulama yetkinlikleri. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: T. C. Gaziantep Üniversitesi. 2017.
  • 23. Bjöorkströom ME, Johansson IS, Hamrin, EKF, Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing. 2003:41(4):393–402
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 10 - 19, 30.12.2021

Abstract

References

  • 1. Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. HSP. 2014;1(2): 23-31
  • 2. Çağlar M, Saray B, Şengül D. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yapma ve Sonuçlarının Kullanımında Karşılaştığı Engeller. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2020;7(1): 41-47
  • 3. Kes D, Şahin ÖÖ. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 4(1): 68-78
  • 4. Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015; 30–39
  • 5. Moch SD, Lonsdorf A. Academic partnerships: Joining Students and Clinicians in Research. Nurs Manage. 2014; 22(5): 13-15
  • 6. Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. Farklı Okullarda Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumunun Belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(2):87-93
  • 7. Ünver S. Semerci R. Özkan ZK, Avcıbaşı İ. Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross-Sectional Study in Turkey. The Journal of Nursing Research. 2018; 26(5): 356- 61
  • 8. Büyüköztürk Ş. Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi 1997; 3(4): 453-64
  • 9. Korkmaz O, Şahin A, Yeşil R. Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online. 2011; 10(3): 961-973
  • 10. Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen edebiyat fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 2010; 10 (1): 1-9
  • 11. Bökeoğlu OÇ, Yılmaz K. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005; 41: 47-67
  • 12. Jamerson PA, Fish AF, Frandsen G. Nursing student research assistant program: A strategy to enhance nursing research capacity building in a magnet status pediatric hospital. Appl Nurs Res 2011;24: 110–113
  • 13. Irvine F, Gracey C, Jones OS, Roberts JL, Tamsons RE, Tranter S. Research awareness: Making learning relevant for pre-registration nursing students. Nurse Education in Practice 2008; 8: 267–275
  • 14. Özdil K. Dinç Ö. Muz G. Turaç. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma ve Gelişmelere Karşı Farkındalık Tutumları ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2019;11(2):109-19
  • 15. McNelis AM, Ironside PM, Zvonar SE, Ebright PR. Advancing the science of research in nursing education: contributions of the critical decision method. J Nurs Educ 2014,53(2): 61-64
  • 16. Yılmaz D. İflazoğlu B. Yılmaz DU. İntörn Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Ordu University J Nurs Stud 2020, 3(1), 27-35 DOI:10.38108/ouhcd.716893
  • 17. Kaya E. Polat FN. Değerli H. Araştırmaya Yönelik İnanç Ve Duyguların Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeyine Etkisi: Sağlık Yönetimi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017; 3(28): 55-68
  • 18. Bayar V, Bayar A, Eğmir E, Ödemiş Sİ, Kayır G. Lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyum Kitapçığı, 14-15 Mayıs 2013, Sakarya, 90-96
  • 19. Saracaloğlu AS. Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 5(2): 179-208
  • 20. İlhan A, Çelik HC, Aslan A. Evaluating the Attitudes of University Students about Scientific Research. İnönü Üniversity Journal of the Faculty of Education. 2016; 17 (2):141-156 DOI: 10.17679/iuefd.17218132
  • 21. Akın B. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin araştırma konusunda düşünce ve algılamaları. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu Kitabı. Hemar-G, Ankara. 2004:113-9
  • 22. Ateşeyan Y. Hemşirelik öğrencilerinin kanıt temelli uygulama yetkinlikleri. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: T. C. Gaziantep Üniversitesi. 2017.
  • 23. Bjöorkströom ME, Johansson IS, Hamrin, EKF, Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing. 2003:41(4):393–402
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma Makalesi Bölümü
Authors

Gülşen Ulaş Karaahmetoğlu 0000-0002-3792-4579

Publication Date December 30, 2021
Submission Date March 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Ulaş Karaahmetoğlu, G. (2021). BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMA: HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE TUTUMLARI. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2), 10-19.