BibTex RIS Cite

Küreselleşme, Eğitim Sistemleri ve Üniversite Gençliği

Year 2008, Volume: 1 Issue: 24, 229 - 245, 01.06.2008

Abstract

Küreselleşmeden farklı anlamlar çıkarılmakla beraber, özünde Küreselleşmeden, dünyanın dengelerini değişime zorlayan ekonomik, politik, teknolojik ve kültürel gelişmelerin
dünyanın tüm bölgelerinde hissedilen kültür ögelerinin paylaşımının güçlendirildi i
bir süreç anla lmaktad r. Küreselleşme olgusunun farklı boyutlar ba ka araştırmalarda
tartışılmakla beraber, onun eğitim sistemi, kültür, ekonomi ve istihdam koşullar üzerindeki
etkilerini üniversite gençlerinin görüşleri doğrultusunda araştırmak bu çalışmanın problemini
oluşturmuştur. Saptanan problemi çözmek üzere nitel bir araştırma yöntemi benimsenmiş
, alanyazın taramasından sonra, Erciyes, Niğde, Bozok ve Nevşehir Üniversitelerinin
çeşitli fakültelerinde okuyan 205 öğrenciyle yazılı -sözlü görüşmeler yapılarak araştırmanın
verileri elde edilmiştir. Küreselleşme, eğitim sistemlerinin yapı ve süreçlerini etkilemekte, yeterlilik alanlarını genişletmekte, gençlerin en iyi şartlarda yetişip yeterliliklerini artırmalarını gerektirmektedir.
Gençler, Küreselleşme süreciyle ilgili gerekli önlemler alınmadığı takdirde aile ve
kültürel dinamiklerin zayıflayabileceği ve kültürel şoklar yaşanabileceği endişelerini taşımaktadırlar. Onlara göre, gelecekte, gelişmiş ülkeler karşısında az gelişmiş ülkelerde ekonomik
ve sosyo-kültürel yetersizliklerden kaynaklanan sorunlar yaşanabilecektir. Gençler,
aldıkları niteliksiz eğitim ve çağın gerektirdiği becerilere sahip olamamaları nedenleriyle
alanlarında istihdam edilememe sorunu yaşabileceklerini de düşünmektedirler. Büyük kültürel
ve ekonomik şoklar yaşanmaması için Küreselleşmeyle ilgili gelişmelere gençlerin de
katılımının sağlanması , yeterli bilgilendirmenin yapılması , ayrıca yetkililerin gerekli ekonomik,
kültürel ve eğitimsel önlemleri almaları büyük önem taşımaktadır.

References

  • Akkutay, Ü. (1999). 21. Yüzy lda Sosyal Yap n n E itime Etkileri Nas l Olacakt r? 21. Yüzy l n E i inde Türk E itim Sistemi Ulusal Sempozyumu (25-27 Kas m 1999). Ankara: Tek k Yay nc l k.
  • Balay, Refik (2004). Küreselle me, Bilgi Toplumu ve E itim . Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37, 2; 61-82.
  • Burke, W.Warner (1997). What Human Resource Practitioners Need To Know For The Twenty-First Century . New York: Human Resource Management, 36,1;71-79.
  • Can, Niyazi (2007) Küreselle me ve Üniversite Gençli inin Temel Kayg lar . Yay mlanmam Bildiri, 38. ICANAS Uluslararas Asya ve Kuzey Afrika Çal malar Kongresi (10-15 Eylül), Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Ba kanl .
  • Çelik, Vehbi (1995). Küreselle me sürecinde Avrupa da E itim Yönetimi .E itim Yönetimi Dergisi, 1, 4;557-568.
  • Çal k, Temel ve Feridun Sezgin (2005). Küreselle me, Bilgi Toplumu ve E itim Kastamonu E itim Dergisi, 13,1.
  • Dikkaya Mehmet ve Deniz Özyak r (2006). Küreselle me ve Bilgi Toplumu: E itimin Küreselle mesi ve Neo-Liberal Politikalar n Etkileri . Uluslararas li kiler Dergisi, 3, 9.
  • Drucker, Peter .F. (1992). Yeni Gerçekler, (Çev. B. Karanakç ), Türkiye Bankas Yay nlar , Ankara.
  • Do an, Elif (2002). E itimde Küreselle me . E itim Ara t rmalar Dergisi, Say 6.
  • Ehrlich, Clifford J.(1997). Human Resource Management: A Changing Script For A ChangingWorld . New York: Human Resource Management, 36, 1;85-89.
  • Gürsu, Sema (2006), E itim Penceresinden Küreselle me E iti im Dergisi, Say 12.
  • Güzel, Mehmet (2006). Küreselle me, nternet ve Gençlik Kültürü . Küresel leti im Dergisi, 1, 1.
  • Kaçmazo lu, H. B. (2002). Dogu-Bat Çat mas Aç s ndan Globalle me. E itim Ara t rmalar 6: 44-55.
  • Larrain, George (1995). deoloji ve Kültürel Kimlik. Çev. N. Domaniç. Istanbul
  • Morgan, G. (1989). Empowering Human Resources . Human Resource Management in Education, Bristol: Open University Press 12 Cofferidge Close Stony Stratford Milton Keynes MKII IBY:32-37.
  • Oran, B. (2000). Küreselle me ve Az nl klar. Ankara: Imaj Yay nc l k.
  • Oktik, Nurgün (2002). Globalle me ve Yüksek Ö renim , Do u Bat , 5, 18:193 204.
  • Rehinesmith, S.H. (1996). A Manager s Guide To Globalization: Six Sills For Success in a Changing World. Alexandria VA: American Society For Training And Development And Chicago.
  • Scott, Peter. (2002). Küreselle me ve Üniversite: 21. Yüzy l n Önündeki Meydan Okumalar. Kuram ve Uygulamada E itim Bilimleri. 2 ,1; 191 208.
  • Tural, Nejla Kurul (2002). Küreselle menin Üniversite Üzerine Etkileri: Çe itli Ülkelerden Örnekler . E itim Ara t rmalar , 6: 99-120.
  • Tezcan, M. (1996). Küreselle menin E itimsel Boyutu. Türkiye 2. E itim Felsefesi Kongresi (23-26 Ekim). Van: Yüzüncü Y l Üniversitesi E itim Fakültesi, 187-195.
  • Unesco, (1995). Policy Paper For Change and Development in Higher Education. Ulrich, Dave (1997). "Hr of The Future: Conclusions and Observations", New York: Human Resource Management, 36,1; 175-179.
  • Yalç n, Cemal (2002). Küreselle me, Çokkültürcülük ve E itim , E itim Ara - t rmalar Dergisi, Say 6.
  • Y lmaz, Kür at ve M. Bar Horzum (2005). Globalizat on, Information Technologies And Univers ty . E itim Fakültesi Dergisi, 6, 10, ;103-121.

GLOBALIZATION, EDUCATION SYSTEMS AND UNIVERSITY YOUTH

Year 2008, Volume: 1 Issue: 24, 229 - 245, 01.06.2008

Abstract

Globalization, in addition to its various definitions, is in fact a process through which the economic, political, technological and cultural developments force the world balances to change and thus, it is a process through which sharing the cultural elements which function globally is strengthened. While various aspects of the phenomenon of globalization is discussed in other studies, researching the impacts of globalization on education system, culture, economy and employment conditions in the direction of the ideas of university youth constitutes the problem of this study. A qualitative research technique is adopted so as to analyze the determined problem. Following the literature survey, research data are obtained through written and oral interviews with 205 students studying in various faculties of Erciyes, Ni de, Bozok and Nev ehir Universities. Globalization affects the structures and processes of education systems, broadens the fields of capabilities and requires the youth to be brought up in the best possible environment and to develop their capabilities. The youth is anxious because unless necessary precautions are taken, family and culture dynamics may weaken and cultural shocks may be experienced. According to the youth, in the future, problems stemming from economic and socio-cultural deficiencies in under-developed countries vis-à-vis developed countries may be encountered. The youth also think that they may undergo the problem of not being employed in their own fields due to the unqualified education they are taking and not having the skills required by this era. In order not to experience big cultural and economic shocks, it is very important that the youth participate in the developments concerning globalization, enough information be provided and authorities take necessary economic, cultural and educational precautions

References

  • Akkutay, Ü. (1999). 21. Yüzy lda Sosyal Yap n n E itime Etkileri Nas l Olacakt r? 21. Yüzy l n E i inde Türk E itim Sistemi Ulusal Sempozyumu (25-27 Kas m 1999). Ankara: Tek k Yay nc l k.
  • Balay, Refik (2004). Küreselle me, Bilgi Toplumu ve E itim . Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37, 2; 61-82.
  • Burke, W.Warner (1997). What Human Resource Practitioners Need To Know For The Twenty-First Century . New York: Human Resource Management, 36,1;71-79.
  • Can, Niyazi (2007) Küreselle me ve Üniversite Gençli inin Temel Kayg lar . Yay mlanmam Bildiri, 38. ICANAS Uluslararas Asya ve Kuzey Afrika Çal malar Kongresi (10-15 Eylül), Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Ba kanl .
  • Çelik, Vehbi (1995). Küreselle me sürecinde Avrupa da E itim Yönetimi .E itim Yönetimi Dergisi, 1, 4;557-568.
  • Çal k, Temel ve Feridun Sezgin (2005). Küreselle me, Bilgi Toplumu ve E itim Kastamonu E itim Dergisi, 13,1.
  • Dikkaya Mehmet ve Deniz Özyak r (2006). Küreselle me ve Bilgi Toplumu: E itimin Küreselle mesi ve Neo-Liberal Politikalar n Etkileri . Uluslararas li kiler Dergisi, 3, 9.
  • Drucker, Peter .F. (1992). Yeni Gerçekler, (Çev. B. Karanakç ), Türkiye Bankas Yay nlar , Ankara.
  • Do an, Elif (2002). E itimde Küreselle me . E itim Ara t rmalar Dergisi, Say 6.
  • Ehrlich, Clifford J.(1997). Human Resource Management: A Changing Script For A ChangingWorld . New York: Human Resource Management, 36, 1;85-89.
  • Gürsu, Sema (2006), E itim Penceresinden Küreselle me E iti im Dergisi, Say 12.
  • Güzel, Mehmet (2006). Küreselle me, nternet ve Gençlik Kültürü . Küresel leti im Dergisi, 1, 1.
  • Kaçmazo lu, H. B. (2002). Dogu-Bat Çat mas Aç s ndan Globalle me. E itim Ara t rmalar 6: 44-55.
  • Larrain, George (1995). deoloji ve Kültürel Kimlik. Çev. N. Domaniç. Istanbul
  • Morgan, G. (1989). Empowering Human Resources . Human Resource Management in Education, Bristol: Open University Press 12 Cofferidge Close Stony Stratford Milton Keynes MKII IBY:32-37.
  • Oran, B. (2000). Küreselle me ve Az nl klar. Ankara: Imaj Yay nc l k.
  • Oktik, Nurgün (2002). Globalle me ve Yüksek Ö renim , Do u Bat , 5, 18:193 204.
  • Rehinesmith, S.H. (1996). A Manager s Guide To Globalization: Six Sills For Success in a Changing World. Alexandria VA: American Society For Training And Development And Chicago.
  • Scott, Peter. (2002). Küreselle me ve Üniversite: 21. Yüzy l n Önündeki Meydan Okumalar. Kuram ve Uygulamada E itim Bilimleri. 2 ,1; 191 208.
  • Tural, Nejla Kurul (2002). Küreselle menin Üniversite Üzerine Etkileri: Çe itli Ülkelerden Örnekler . E itim Ara t rmalar , 6: 99-120.
  • Tezcan, M. (1996). Küreselle menin E itimsel Boyutu. Türkiye 2. E itim Felsefesi Kongresi (23-26 Ekim). Van: Yüzüncü Y l Üniversitesi E itim Fakültesi, 187-195.
  • Unesco, (1995). Policy Paper For Change and Development in Higher Education. Ulrich, Dave (1997). "Hr of The Future: Conclusions and Observations", New York: Human Resource Management, 36,1; 175-179.
  • Yalç n, Cemal (2002). Küreselle me, Çokkültürcülük ve E itim , E itim Ara - t rmalar Dergisi, Say 6.
  • Y lmaz, Kür at ve M. Bar Horzum (2005). Globalizat on, Information Technologies And Univers ty . E itim Fakültesi Dergisi, 6, 10, ;103-121.
There are 24 citations in total.

Details

Other ID JA77YG94NZ
Journal Section Makaleler / Articles
Authors

Mustafa Can This is me

Publication Date June 1, 2008
Submission Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 1 Issue: 24

Cite

APA Can, M. (2008). Küreselleşme, Eğitim Sistemleri ve Üniversite Gençliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(24), 229-245.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.