BibTex RIS Cite

A RESEARCH IN KAYSERİ ABOUT JOB SATISFACTION, ORGANIZATIONAL JUSTICE PERCEPTION AND ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIORS OF TEACHERS

Year 2012, Volume: 1 Issue: 33, 239 - 262, 01.12.2012

Abstract

In this study, job satisfaction, organizational justice perception and organizational citizenship behaviors of teachers are examined. In this study, participating 805 teachers from six public schools and six private schools, not only the relationships among these variables are scrutinized but also whether there exist any significant differences between public schools and private schools in terms of these variables is examined. two variables (r=,692; p=,000<,01). With regards to organizational citizenship behavior, it was noticed that the organizational citizenship behavior of teachers working at public schools was significantly higher than those working at private schools (p<,05). In light of these findings, it was concluded that this high level of organizational citizenship behavior in public schools must be effectively utilized by school managers and that in order for the job satisfaction to increase, the perceptions of organizational justice have to be developed for both the schools

References

  • Adams, J. S., “Inequity in social exchange”, In L. Berkowitz (Ed.), Advances In Experimental Social Psychology, New York: Academic Pres., 1965, s.267- 296.
  • Aksu, N., “İş tatmininin bazı demografik değişkenler açısından incelemesi”, Polis Bilimleri Dergisi, 14(1), 2012, s.59-79.
  • Ambrose, M., Hess, R. L., & Ganesan, S., “The relationship between justice and attitudes: an examination of justice effects on event and system-relatedattitudes”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 103,2007, s.21–36.
  • Aquino, K., “Relationships among pay inequity, perceptions of procedural justice,and organizational citizenship”, Employee Responsibilities and RightsJournal, 8, 1995, s.21-33.
  • Arı, R., Resmi eğitim kurumlarında çalışan psikolojik danışma ve rehberlikuzmanlarının iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin danışmanlarındenetim odağı ve bazı değişkenlere göre karşılaştırılması, SelçukÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Tezi, Konya, 1999.
  • Balcı, A., Eğitim Yöneticisinin İş Doyumu, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara, 1985.
  • Barnard, C. I., The Function of The Executives, Cambridge, MA Harvard Universtiy Press, 1938.
  • Baş, T. ve Ardıç, K., “Yüksek öğretimde iş tatmini ve tatminsizliği”, İktisat İşletme ve Finans, 17, Eylül, 2002, s.72-81.
  • Başalp, N., “İlkokul öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin karşılaştırılması”,Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2001.
  • Bateman, T. S. & Organ, D. W., “Job satisfaction and the good soldier: Therelationship between affect and employee citizenship”, Academy of Management Journal, 26, 1983, s.587-595.
  • Bies, R. J., & Moag, J. S., “Interactional justice: Communication criteria of fairness”, Research on Negotiation in Organizations, 1, 1986, s.43-55.
  • Bies, R. J., “Interactional (in) justice: The sacred and the profane”, In J. Greenberg& R. Cropanzano (Ed.), Advances in organizational justice, Palo Alto, CA:Stanford University Pres, 2001, s. 89-118.
  • Borkowski, N., Organizational Behavior in Health Care, (USA: Jones and BartlettPublishers), Second Edition, 2011

ÖĞRETMENLERİNİN İŞ DOYUMLARI, ÖRGÜTSEL ADALET ALGILARI VE ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞLARI ÜZERİNE KAYSERİ’DE BİR ARAŞTIRMA

Year 2012, Volume: 1 Issue: 33, 239 - 262, 01.12.2012

Abstract

Bu çalışmada öğretmenlerin iş doyumları, örgütsel adalet algılamaları ve örgütsel vatandaşlık davranışları incelenmektedir. Kayseri ilinde bulunan altı özel, altı devlet okulundan toplam 805 öğretmenin katıldığı araştırmada bu değişkenler arasındaki ilişkilerin yanında ayrıca söz konusu değişkenler bakımından devlet okulları ile özel okullar arasında herhangi anlamlı bir farklılık olup olmadığı da araştırılmıştır. Araştırma sonucuna göre, her ne kadar söz konusu bu üç değişkenin üçü bakımından anlamlı farklılıklar tespit edilse de, özel okullarda görevli öğretmenlerin iş doyum ve adalet algılamasına ilişkin tutumlarının belirgin bir şekilde devlet okullarındaki öğretmenlerden yüksek olduğu ve bu iki değişken arasında pozitif yönde güçlü bir ilişkinin bulunduğu anlaşılmıştır (r=,692; p=,000

References

  • Adams, J. S., “Inequity in social exchange”, In L. Berkowitz (Ed.), Advances In Experimental Social Psychology, New York: Academic Pres., 1965, s.267- 296.
  • Aksu, N., “İş tatmininin bazı demografik değişkenler açısından incelemesi”, Polis Bilimleri Dergisi, 14(1), 2012, s.59-79.
  • Ambrose, M., Hess, R. L., & Ganesan, S., “The relationship between justice and attitudes: an examination of justice effects on event and system-relatedattitudes”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 103,2007, s.21–36.
  • Aquino, K., “Relationships among pay inequity, perceptions of procedural justice,and organizational citizenship”, Employee Responsibilities and RightsJournal, 8, 1995, s.21-33.
  • Arı, R., Resmi eğitim kurumlarında çalışan psikolojik danışma ve rehberlikuzmanlarının iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin danışmanlarındenetim odağı ve bazı değişkenlere göre karşılaştırılması, SelçukÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Tezi, Konya, 1999.
  • Balcı, A., Eğitim Yöneticisinin İş Doyumu, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara, 1985.
  • Barnard, C. I., The Function of The Executives, Cambridge, MA Harvard Universtiy Press, 1938.
  • Baş, T. ve Ardıç, K., “Yüksek öğretimde iş tatmini ve tatminsizliği”, İktisat İşletme ve Finans, 17, Eylül, 2002, s.72-81.
  • Başalp, N., “İlkokul öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin karşılaştırılması”,Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2001.
  • Bateman, T. S. & Organ, D. W., “Job satisfaction and the good soldier: Therelationship between affect and employee citizenship”, Academy of Management Journal, 26, 1983, s.587-595.
  • Bies, R. J., & Moag, J. S., “Interactional justice: Communication criteria of fairness”, Research on Negotiation in Organizations, 1, 1986, s.43-55.
  • Bies, R. J., “Interactional (in) justice: The sacred and the profane”, In J. Greenberg& R. Cropanzano (Ed.), Advances in organizational justice, Palo Alto, CA:Stanford University Pres, 2001, s. 89-118.
  • Borkowski, N., Organizational Behavior in Health Care, (USA: Jones and BartlettPublishers), Second Edition, 2011
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA78JJ72SC
Journal Section Makaleler / Articles
Authors

Sefer Yılmaz This is me

Publication Date December 1, 2012
Submission Date December 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 33

Cite

APA Yılmaz, S. (2012). ÖĞRETMENLERİNİN İŞ DOYUMLARI, ÖRGÜTSEL ADALET ALGILARI VE ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞLARI ÜZERİNE KAYSERİ’DE BİR ARAŞTIRMA. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 239-262.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.