Consumption is defined as the manufactured goods and services are use by people who need. Thorstein Veblen addition to his contributions to the science of economics has a significant contribution to the sociology of consumption by assaying the behavior of consumption became panache. According to Veblen; individuals whom attempt their social statute, has strived to prove themselves by showing products that they consumed and bought. So; consumption is purpose the high social statute and satisfying of ego but not necessities. Well, how this process is experienced? This paper aims that to review the information obtained from application of a survey for the administrative staff of Nigde University, in the light of Veblen's consumption perception. The university staff who have the average income level in Nigde, (total general administrative personnel salaries/persons rate is 1823 tl) uses what direction their consumer preferences? Are causes that lead individuals to consume over their incomes hidden in Veblen's theory? After the theoretical framework, this paper will evaluate the survey results and in-depth interviews with subjects. And then it will result the discussion of the findings whether interpreted or not in the light of Veblen's views
Tüketim (consumption) üretilen mal ve hizmetlerin, ihtiyaç ve isteklerini karşılamaları amacıyla insanlar tarafından kullanılması olarak tanımlanır. Veblen’e göre bir sosyal statü ispatına girişen bireyler, tüketim alışkanlıklarıyla ve tükettikleri ürünlerle kendilerini kanıtlamaya girişmiş; tüketim, ihtiyacı değil egoyu tatmin ve sosyal statüyü yükseltmeyi hedeflemeye başlamıştır. Peki, bu süreç nasıl yaşanmaktadır? Çalışmamız Veblen’in tüketim algısı ışığında, Niğde Üniversitesi idari personeline yönelik bir anket uygulamasıyla edinilen bilgileri değerlendirmeyi hedefler. Niğde’de ortalama bir gelir düzeyine (toplam genel idare hizmetleri personeli maaşları/kişi sayısı oranıyla ortalama aylık 1823 tl) sahip olan üniversite personeli, tüketim tercihlerini ne yönde kullanmaktadır? Bireyleri gelirlerinin üzerinde tüketmeye yönelten neden, Veblen’in teorisinde mi gizlidir? Çalışmamız teorik çerçevenin ardından anket sonuçları sonuçlarının değerlendirilmesi, sonrasında elde edilen bulguların Veblen’in görüşleri ışığından yorumlanıp yorumlanamayacağının tartışılmasıyla sonuçlanacaktır.
Other ID | JA78KG53BS |
---|---|
Journal Section | Makaleler / Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 34 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.