BibTex RIS Cite
Year 2005, Volume: 1 Issue: 19, 187 - 205, 01.12.2005

Abstract

Human being has the ability of learnig languages in his creation. They learn the language of the community he was born in. During the process of language learning he acquires the values, life style, and culture of the community he lives in. The written and oral products of the culture help him acquire those easily. “Tale” is one of the best materials to teach the human being the mentioned issues. Multiple intelligence and constructivism could be used as valuable activites in education as well

References

  • Abdullah, T. F. (1989). Ziya Gökalp Külliyatı I Şiirler ve Halk Masalları, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları II. Di- zi-Sa.18bl, Ankara.
  • Çelikkol, N. (1986). Annemin Masalları, Özal Matbaası, İstanbul.
  • Freud, S. (1999). Çev.Dr. Emre Kapkın- Ayşen Tekşen Kapkın, Sanat ve Edebiyat Payel Yayınevi, İstanbul.
  • İmer, K. (1990). Dil ve Toplum, Ankara.
  • Kaplan, M. (1978). Edebiyatımızın İçinden, İstanbul.
  • Kaplan, M. (2001). Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Sakaoğlu, S. (1999). Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Saray, M. (1993). Türk Dünyasında Dil ve Kültür Birliği, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Şirin, M.R. (1998). Çocuk Edebiyatı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Yavuz, K.-Yetiş, K. - Birinci, N. (2001). Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Bayrak Yayınları, İstanbul.
  • Yavuz, M. H. (1993). Diyarbakır Efsaneleri, Doruk Yayınları, Ankara.
  • Yavuz, M. H. (2002) Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Kültür Bakanlığı Yayınları 2873, Ankara.
  • Yetiş, K. (1993). Türkçe’nin Nakışları, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.

Masallar Üzerinde Çoklu Zeka ve Yapısalcılık Denemesi

Year 2005, Volume: 1 Issue: 19, 187 - 205, 01.12.2005

Abstract

İnsanlar hayata geldiklerinde dil öğrenme kabiliyetleri vardır. Bu kabiliyetle doğdukları toplumun dilini öğrenirler. Bu dili öğrenirken de o toplumun yaşama biçimini, sosyal değerlerini ve kültürünü öğrenirler. Bunu sağlamada kültürlerinin yazılı ve sözlü verilmiş ürünleri bu işi kolaylaştırır. “Masal”, bireye kültür ve eğitiminde kullanabileceği en uygun materyallerden biridir. Aynı zamanda eğitimde çoklu zeka ve yapısalcılıkta etkinlik olarak da faydalanacağımız bir materyaldir

References

  • Abdullah, T. F. (1989). Ziya Gökalp Külliyatı I Şiirler ve Halk Masalları, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları II. Di- zi-Sa.18bl, Ankara.
  • Çelikkol, N. (1986). Annemin Masalları, Özal Matbaası, İstanbul.
  • Freud, S. (1999). Çev.Dr. Emre Kapkın- Ayşen Tekşen Kapkın, Sanat ve Edebiyat Payel Yayınevi, İstanbul.
  • İmer, K. (1990). Dil ve Toplum, Ankara.
  • Kaplan, M. (1978). Edebiyatımızın İçinden, İstanbul.
  • Kaplan, M. (2001). Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Sakaoğlu, S. (1999). Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Saray, M. (1993). Türk Dünyasında Dil ve Kültür Birliği, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Şirin, M.R. (1998). Çocuk Edebiyatı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Yavuz, K.-Yetiş, K. - Birinci, N. (2001). Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Bayrak Yayınları, İstanbul.
  • Yavuz, M. H. (1993). Diyarbakır Efsaneleri, Doruk Yayınları, Ankara.
  • Yavuz, M. H. (2002) Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Kültür Bakanlığı Yayınları 2873, Ankara.
  • Yetiş, K. (1993). Türkçe’nin Nakışları, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.
There are 14 citations in total.

Details

Other ID JA77JJ87VP
Journal Section Makaleler / Articles
Authors

Mualla Murat Nuhoğlu This is me

Publication Date December 1, 2005
Submission Date December 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 1 Issue: 19

Cite

APA Nuhoğlu, M. M. (2005). Masallar Üzerinde Çoklu Zeka ve Yapısalcılık Denemesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 187-205.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.