Tüketim
toplumunda bireyler sosyal statülerini, iktisadi güçlerini, tükettikleri
metaların miktarına bağlı olarak ortaya koymaktadırlar. Ancak sadece ürünleri
tüketmek yeterli olmamakta ve tüketilen ürünlerin bireylerin içinde
bulundukları toplumsal kesime gösterilmesi gerekmektedir. Bu açıdan
değerlendirildiğinde tüketim gösteriş boyutuyla ele alınmaktadır. Bu çalışmanın
amacı, genelde gençlerin, özelde ise Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin
tüketim davranışlarında gösterişçi tüketimin rolünü ortaya çıkarmaktır. Bu
amaçla gösterişçi tüketimin gençlerin tüketim davranışları üzerindeki yeri,
genel olarak literatürde doğrudan gençleri ve özelde üniversite öğrencileri
bağlamında incelenmiştir.
Araştırmanın
varsayımları SPSS istatistik programında frekans ve ki-kare testiyle
sınanmıştır. Varsayımların değişkenleri arasında ilişkilerin olduğu tespit
edilmiştir. Sonuç olarak elde edilen veriler doğrultusunda, tüketilen ürünlerin
gösteriş amacıyla kullanılmasında kitle iletişim araçlarının, reklamların, moda
sisteminin, büyük alışveriş merkezlerinin önemli bir yerinin bulunduğu
söylenebilir. Tüketilen ürünler bireylerin, ekonomik durumları, yaşama
biçimleri, toplumsal konumları ve statüleri hakkında bilgi vermektedir.
Gösterişçi
tüketimle, tüketilen mallar bir iletişim aracı olarak sosyo-ekonomik açıdan bir
sınıf statüsü olarak ele alınmaktadır. Bu sebeple gençler sembolik anlamları
olan ürünleri gösteriş amacıyla tüketmekte ve böylece çevresindeki insanlarla
doğrudan olmasa da dolaylı olarak kendileri hakkında iletişime geçmektedirler.
Journal Section | Makaleler / Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 22, 2017 |
Submission Date | October 23, 2017 |
Acceptance Date | November 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 31 Issue: 43 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.