İlk
okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunların saptanması ve bu
sorunlara yönelik çözüm önerilerinin geliştirilmesini amaçlayan bu araştırma,
2015 yılı kasım ve aralık aylarında nitel araştırma yaklaşımından durum
çalışması benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Araştırma Erzurum ili Pasinler
ilçesindeki devlet ilkokullarında yapılmıştır. Araştırmaya ilişkin katılımcı
öğretmenlerin seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların
en az iki defa birinci sınıf okutmaları temel ölçüt olarak benimsenmiştir.
Ayrıca katılımcıların belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kullanılarak 30 sınıf öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. 30 sınıf öğretmeninin
okuttuğu 753 ilkokul birinci sınıf öğrencisi gözlemlenmiştir. Gözlemler 60 ders
saati sürmüştür. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile gözlem formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler ses kayıt cihazına,
gözlemler ise gözlem formuna kaydedilmiştir. Görüşme ve gözlem verileri
üzerinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonunda, öğrencilerin
derslerde sıkıldıkları, ailelerin çocuklarına harflerin adlarını öğretme
yönünde çaba sarf ettikleri, sınıfların kalabalık olduğu, ailelerin okuma
yazmaya geçişte aceleci davrandıkları vb. sorunlar saptanmıştır. Araştırmanın
ortaya koyduğu sonuçlara dayalı olarak da şu öneriler getirilmiştir: sınıflardaki
öğrenci sayıları
30’u geçmemeli, aileler evde öğrencinin ödevlerini yapmasında ve dersi tekrar
etmesinde destek olmalı, öğretmen veli işbirliği sağlanmalı, sınıflar
araç-gereç ve teknoloji bakımından donatılmalı, haftada en az bir kez veli
görüşmesi yapılmalı, okulöncesi eğitim zorunlu olmalı, sınıflardaki öğrenci
sıraları ergonomik özelliğe sahip olmalıdır.
Journal Section | In This Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |