Bu araştırmada, “Prensi Olmayan Masal
Kitabı” adlı çocuk edebiyatı metnini, Algirdas Julien Greimas’ın eyleyenler
örnekçesine göre çözümleme amaçlanmıştır. Araştırmada ele alınan öykü;
zamansal, biçimsel, uzamsal ve anlamsal ayrılıklara göre kesitlere ayrılmıştır.
Temelde beş kesitten oluşan öykü, Greimas’ın göstergebilimsel çözümleme
yöntemiyle incelemeye tabii tutulmuştur. Öyküde kesitler, prenses ve Bora
açısından ayrı ayrı ele alınmıştır. Anlatı boyunca eyleyenlerin
gerçekleştirdiği genel dönüşümler, anlatı izlencesiyle tablolaştırılmıştır.
Öykü, iç içe geçmiş iki anlatıdan oluştuğu için iki tane anlatı izlencesi
oluşturulmuştur. Bu anlatılarda eyletim, edinç, edim, tanıma ve yaptırım
aşamalarının ne ölçüde yer aldığı ve bu durumun anlatıya etkileri
araştırılmıştır. Öyküde bir başlangıç durumu olduğu; öykünün temel bir
eksiklikle başladığı ve özne konumunda olan eyleyenin bu temel eksikliği
gidermek için eyleme geçtiği saptanmıştır. Çalışmanın sonuç bölümünde
göstergebilimsel okumanın metin okumaya olumlu etkileri belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | August 22, 2018 |
Acceptance Date | July 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |