The purpose of this research is to determine the
effectiveness of self-assessment in assessment and evaluation in primary school
fourth grade mathematics lesson. The research was designed with mixed method
and carried out in the 4th grade of a primary school in the middle
socioeconomic level in Eskişehir. Participants of the reseach were determined
by sampling from the purposeful sampling methods. Self-assessment attitude
scale was used to collect the quantitative data in the research and
semi-structured interview forms for students and teachers were used in
collecting qualitative data. Descriptive statistical methods were used in the
analysis of quantitative data and content analysis was used in the analysis of
qualitative data. According to the research findings, a significant difference
was found in favor of the post-test between the pre-test and post-test scores
of self-assessment attitude scale. Primary school teacher stated that self
assessment is useful in terms of "providing feedback for students"
and "providing awareness in students" and that there are limitations
in terms of "individual differences of students", "time"
and "reliability of student answers". Students stated that using
self-assessment forms in mathematics lessons is a positive contribution to
"increasing interest and success in the classroom", "creating
self-awareness" and "providing self-confidence".
Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf matematik dersinde ölçme
ve değerlendirmede öz değerlendirmenin etkililiğini belirlemektir. Karma desen
benimsenerek gerçekleştirilen araştırma, Eskişehir ilinde orta sosyoekonomik
düzeydeki bir ilkokulun 4. sınıfında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
katılımcıları, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile
belirlenmiştir. Araştırmada nicel verilerin toplanmasında Öz Değerlendirme
Tutum ölçeği, nitel verilerin toplanmasında ise öğrenciler ve öğretmen için
ayrı ayrı oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel
istatistik yöntemleri, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öz değerlendirme tutum ölçeği ön
test ve son test puanları arasında son test lehine anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Sınıf öğretmeni, öz değerlendirmenin “öğrenciye dönüt sağlama” ve
“öğrencilerde farkındalık sağlama” açısından yararlı olduğunu, “öğrencilerin
bireysel farklılıkları”, “zaman” ve “öğrenci cevaplarının güvenirliği”
açısından ise sınırlıklarının olduğunu belirtmiştir. Öğrenciler ise öz değerlendirme formlarının matematik
dersinde kullanılmasının “derse ilgi ve başarıyı arttırma”, “kendine ilişkin
farkındalık oluşturma” ve “öz güven sağlama” gibi olumlu katkılarının olduğunu
belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Acceptance Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |