Competency levels of prospective geography teachers for pedagogical content knowledge and its relation with various variables are targeted in this study. The study was conducted with totally 252 prospective geography teachers from 4th and 5th grades of 4 different universities in the spring term of the 2010-2011 academic years. A scale for pedagogical content knowledge competencies of prospective geography teachers, which was developed by the researcher, was used in order to collect data. As a result of the study, it was determined that there are significant differences in pedagogical content knowledge competencies according to such variables as student’s gender, university, grade, department selection. However it was determined that such variables as type of the school of graduation, order of discipline preference, employment anxiety and thinking of performing teaching do not effect pedagogical content knowledge competencies of prospective geography teachers.
Çalışma coğrafya öğretmen adaylarının alan öğretimi bilgilerine yönelik yeterlik düzeyleri ve bunun çeşitli değişkenlerle olan ilişkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla çalışma 2010-2011 eğitim öğretim yılında 4 farklı üniversitede 4. ve 5.sınıf toplam 252 coğrafya öğretmen adayı ile yürütülmüş ve veri toplamak amacı ile araştırmacı tarafından geliştirilen “Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Öğretimi Bilgisi Yeterlikleri” ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre coğrafya öğretmen adaylarının alan öğretimi bilgisi yeterlik düzeylerinin, cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite, sınıf ve bölüm tercih nedeni değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar oluşturduğu, mezun olunan okul türü, bölüm tercih sıralaması, iş kaygısı, öğretmenlik yapmayı düşünme değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |