This research has been conducted to examine the predictor effects that children's temperament traits have on their language skills. The sample group of the study con-sisted of 112 children of 3-6 years old attending preschools located in central region of Uşak city. To collect data, The Marmara Development Scale, as well as the Short Temperament Scale for Children was completed by their mothers and teachers. The Pearson Product-moment correlation coefficient and simple linear regression meth-ods were used to analyze the data. According to the results there is a significantly positive relationship between language skills and the level of approach and rhythmic-ity dimensions of temperament. In addition approach and rhythmicity are the predic-tor factors that have the effect on children language skills.
Araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının mizaç özelliklerinin, onların dil becerisi üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklem grubunu, Uşak il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden, 3-6 yaş grubundan 112 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak Çocuklar İçin Kısa Mizaç Ölçeği ve Marmara Gelişim Ölçeği (Dil Gelişimi Alt Ölçeği) kullanılmıştır. Veri analizinde, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Tekniği ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi’nden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, mizaç boyutlarından sıcakkanlılık ve ritmiklik ile çocukların dil becerileri arasında anlamlı düzeyde ilişki belirlenmiştir. Ayrıca sıcakkanlılık ve ritmiklik mizaç boyutları çocukların dil becerisi üzerinde yordayıcı etkiye sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |