In this study, the feelings and thoughts of children who were secondary school students and who had COVID-19 disease were investigated. In this context, seven questions were asked to the children and the answers were analyzed in accordance with the qualitative research model. The study group of the research consists of 10 children selected by purposeful sampling method. Five boys and five girls participated in the study. In addition, the ages of the children are between 10-11. In this study, semi-structured interview technique was used. In data analysis, Maxqda 2020 analysis program was used. According to the results of the research, children who were in quarantine during the COVID-19 outbreak intensely felt negative emotions such as anger and sadness. They likened coronavirus to flu and bad guys the most. During the quarantine process, they spent time with lessons and technological equipment. They stated that they spent time playing games and alone in the room. They were also uncomfortable with the restriction of their freedom, bored at home. It was revealed that they missed being outside, playing freely and hugging together with their family, relatives and friends. Research findings were supported by being examined the studies in the literature.
Bu çalışmada, COVID-19 pandemisi sürecinde ortaokula devam eden ve COVID-19 geçiren çocukların duygu ve düşüncelerine yer verilmiştir. Bu kapsamda, çocuklara yedi soru sorulmuş ve alınan cevaplar nitel araştırma modeline uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen 10 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmaya katılan çocukların beşi erkek (%50), beşi kızdır (%50). Bununla birlikte araştırmaya katılan çocukların yaşları 10-11 yaş aralığındadır. Bu araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Veri analizi gerçekleştirilirken Maxqda 2020 analiz programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, COVID-19 salgını sürecinde karantinada olan çocuklar kızgınlık ve üzüntü gibi olumsuz duyguları yoğunlukla hissettiklerini, koronavirüsü en fazla gribe ve kötü adamlara benzettikleri, karantinada kaldıkları sürede en fazla dersleri, teknolojik aletler ile, oyun oynayarak ve odada tek başına sıkılarak vakit geçirdikleri, özgürlüklerinin kısıtlanmasından rahatsız oldukları, evde sıkıldıkları; aile, akraba ve arkadaş gibi yakın çevreleriyle birlikte dışarıda olmayı, özgürce oyun oynamayı ve sarılmayı çok özledikleri ortaya çıkmıştır. Araştırma bulguları, alanyazındaki çalışmalar incelenerek desteklenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2022 |
Acceptance Date | August 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |