BibTex RIS Cite

Perceived School Support in Inclusive Education

Year 2016, Volume: 18 Issue: 1, 1 - 11, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.50307

Abstract

The aim of this study is to adapt Perceived School Support Scale in Inclusive Education (Ahmmed, 2013) to Turkish. In the scope of the research, adapted scale was applied to 221 teachers. In confirmatory factor analysis, it is observed that one dimensional model which consists of eight items adapted well. In order to examine the psychometric properties of the scale, internal consistency, item and factor analysis were conducted.  Internal consistency analysis results of the scale is .85 were found, it was seen that the required rate was achieved with reliability by analyzes. Original single factor structure of PSSSIE (Perceived School Support Scale in İnclusive Education) was determined to comply with Turkish sample in accordance with the results from item distinctiveness and confirmatory factor analysis (x²= 97.57, sd= 20, RMSEA= .133, NFI=.92, NNFI= .91, CFI = .93, IFI=.93,SRMR=066, GFI= .90).In this condition, for the Turkish sample group of the scale is expected to be applied  to determine “Perceived School Support in İnclusive Education” levels of teachers in education process.

References

  • Acar, Ç. (2000). Zihin özürlü çocuklarla çalışan özel eğitim öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları problem davranışlarla ilgili görüş ve önerileri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir
  • Ahmmed,M. (2013). Measuring perceived school support for inclusive education in Bangladesh: the development of a context-specific scale. Asia Pacific Educ. Rev. 14:337–344
  • Batu, S., Kırcaali-İftar, G. (2007). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çetrez İşcan, G., Fazlıoğlu, Y., Parlak, C. (2014). İlkokula devam eden normal gelişim gösteren çocukların yetersizliği olan akranlarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 128-138.
  • Demir, M. K., Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, 719-732.
  • Jöreskog, K. G., Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Scientific Software International.
  • Kargın,T.(2004). Başmakale: Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 1-13.
  • Kavale, K. A., Forness, S. R. (2000). History, rhetoric, and reality analysis of the inclusion debate. Remedial and Special Education, 21(5), 279-296.
  • Lindsay, G.(2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/mainstreaming. British Journal of Educational Psychology, 77, 1–24.
  • Sipahi, B.,Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi 2. Bası. Beta Basım A.Ş. Istanbul
  • Tabachnick, B. G.,&Fidell, L. S. (2007). Using multivariatestatistics. Boston: Pearson/Allyn& Bacon.
  • Yigen, S. (2008). Çocuğu İlköğretim Kademesinde Kaynaştırma Uygulamalarına Devam Eden Anne-Babaların Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Beklentileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir.
Year 2016, Volume: 18 Issue: 1, 1 - 11, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.50307

Abstract

Bu araştırmanın amacı Kaynaştırma Eğitiminde Algılanan Okul Desteği Ölçeğini (KEAODÖ) (Ahmmed, 2013) Türkçe ’ye uyarlamaktır. Araştırma kapsamında uyarlanan ölçek 221 öğretmene uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde 8 maddeden oluşan tek boyutlu modelin iyi uyum verdiği gözlemlenmiştir. Ölçeğin psikometrik özelliklerini inceleyebilmek amacıyla iç tutarlılık, madde ve faktör analizi çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık analizleri sonucu .85 bulunulmuş olup, yapılan analiz ile güvenirlik için gerekli olan orana ulaşıldığı görülmüştür. KEAODÖ'nin orijinal tek faktörlü yapısının, madde ayırt ediciliği ve doğrulayıcı faktör analizinden alınan sonuçlar doğrultusunda Türk örneklemine uygunluğu belirlenmiştir. (x2= 97.57, sd= 20, RMSEA= .133, NFI=.92, NNFI= .91, CFI = .93, IFI=.93,SRMR=066, GFI= .90). Bu durumda ölçeğin Türk örneklem grubu için eğitim sürecinde öğretmenlerin "Kaynaştırma Eğitiminde Algılanan Okul Desteği" düzeylerinin belirlenmesi için uygulanabileceği düşünülmektedir

References

  • Acar, Ç. (2000). Zihin özürlü çocuklarla çalışan özel eğitim öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları problem davranışlarla ilgili görüş ve önerileri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir
  • Ahmmed,M. (2013). Measuring perceived school support for inclusive education in Bangladesh: the development of a context-specific scale. Asia Pacific Educ. Rev. 14:337–344
  • Batu, S., Kırcaali-İftar, G. (2007). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çetrez İşcan, G., Fazlıoğlu, Y., Parlak, C. (2014). İlkokula devam eden normal gelişim gösteren çocukların yetersizliği olan akranlarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 128-138.
  • Demir, M. K., Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, 719-732.
  • Jöreskog, K. G., Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Scientific Software International.
  • Kargın,T.(2004). Başmakale: Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 1-13.
  • Kavale, K. A., Forness, S. R. (2000). History, rhetoric, and reality analysis of the inclusion debate. Remedial and Special Education, 21(5), 279-296.
  • Lindsay, G.(2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/mainstreaming. British Journal of Educational Psychology, 77, 1–24.
  • Sipahi, B.,Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi 2. Bası. Beta Basım A.Ş. Istanbul
  • Tabachnick, B. G.,&Fidell, L. S. (2007). Using multivariatestatistics. Boston: Pearson/Allyn& Bacon.
  • Yigen, S. (2008). Çocuğu İlköğretim Kademesinde Kaynaştırma Uygulamalarına Devam Eden Anne-Babaların Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Beklentileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Serhat Arslan This is me

Yıldıray Kılıç This is me

Publication Date June 29, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Arslan, S., & Kılıç, Y. (2016). Perceived School Support in Inclusive Education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-11. https://doi.org/10.17556/jef.50307

Cited By