Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Örgütsel Öğrenme Farkındalığının Geliştirilmesi

Year 2017, Volume: 19 Issue: 3, 137 - 151, 07.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.327634

Abstract




















Bu
çalışmada öğretmen adaylarının, öğrendikleri alan bilgisini alma ve yayma
boyutundaki etkinlikler üzerine düşünceleri ve katılımları araştırılmış,
etkinliklerin bilgiyi yorumlamadaki işlevsellikleri sorgulanmıştır. Öğretmen
adaylarının derslerdeki performanslarını, bölümle ve arkadaşları ile olan
iletişimlerini ve alan ile ilgili edindikleri birikimi değerlendirmeleri
istenmiştir. Alan bilgisinin etkinliklerle aktarılıp aktarılmadığı,
çalışmalarda nasıl bir işbirliğine gidildiği, derslerdeki performans ve
ilgilerinin nasıl ilerlediği, kurum öğrenme kültürünün ve MEB’in programının
derslerinin işlenmesinde nasıl bir rol oynadığı belirlenmektedir. Çalışma genel
tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Yıldız Teknik
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği bölümü öğrencileri
oluşturmuştur. Örneklemini ise bu öğrenciler arasından amaçlı örneklem ile
“Bilimsel Araştırma Yöntemleri” ve “Yeni Türk Edebiyatı” dersini alan ikinci
sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bilimsel Araştırma Yöntemlerini, Yeni Türk
Edebiyatı dersine aktarmaları ve etkinlik geliştirerek mikro öğretim yapmaları
ve bir rapor haline getirmeleri istenmiştir. Veri toplama araçları olarak
gözlem, görüşme, zihin haritaları, rapor içerikleri ve literatür taraması
kullanılmıştır. Öncelikle öğrencilerin oluşturdukları zihinsel haritalarla alan
bilgisi ile ilgili bilişsel bir modelleme oluşturulmaya çalışılmış. Daha sonra
bu modellemeyi geliştirmek için örgütsel öğrenmeye ilişkin kavramsal bir
çerçeve geliştiren Schechter’in (2008) Örgütsel Öğrenme Mekanizmaları
ölçeğinden yararlanarak açık uçlu sorular sorulmuştur. Bilimsel Araştırma
Yöntemleri ile desteklenen Yeni Türk Edebiyatı dersi için etkinlik geliştirme
ve sınıf içi uygulama gözlenmiş; öğrencilere mikro öğretimlerinde devamlı geri
bildirimlerde bulunularak raporlaştırılması sağlanmıştır. Elde edilen veriler
betimlenerek kuruma özgü bir yapı içerisinde alan bilgisini nasıl
algıladıkları, geliştirdikleri eğitim alışkanlıkları, etkinliklerdeki
performansları gibi davranışsal tepkileri değerlendirilmiştir. Öğretmen
adaylarının örgütsel çerçevede birbirlerini desteklemesi, bilgiyi aktif olarak
arayıp kullanmaları, öğrenme mekanizmalarını ve kurum içi öğrenme kültürünü de
geliştirmiştir.

References

  • Arslan, H. ve Uslu, B. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ile Liderlik Yönelimleri Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim. Cilt 39, Sayı 173, 341-355.
  • Aytaç, (1999). Öğrenen Örgüt: Okul. Milli Eğitim Dergisi, 141, 75-78.
  • Bontis, N. (2002). Managing an Organizational Learning System by Aligning Stocks and Flows. Journal of Management Studies, 39/4, 437-469.
  • Can, T. (2004, Kasım). Yabancı dil Olarak İngilizce Öğretmenlerinin Yetiştirilmesinde Kuram ve Uygulama Boyutuyla Oluşturmacı Yaklaşım (Theory and Application of Constructivist Approach for ELT teachers’ training). Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği Bölümü, 125. http://www.ingilisg.com/olusturmacilik-ogretmenyetistirme.htm.
  • Clarke, M.A. (1994). The Dysfunctions of the Theory/Practice Discourse. TESOL quarterly 28.1, 9-26.
  • Çandır, R. (2010). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Öğrenme Düzeyine İlişkin Algıları (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. Freeman. D. (1989). Teacher training, development, and decision making: A model of teaching and related strategies for language teacher education. TESOL quarterly 23.1, 27-45.
  • Greenberg, J., Putman, H. ve Walsh, K. (2014). Training our future teachers: Classroom Management. National Council on Teacher Quality. http://www.nctq.org/dmsView/Future_Teachers_Classroom_Management_NCTQ_Report.
  • Karasar, N. (2014). Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Nobel Yayın Dağıtım, 18.baskı, Ankara.
  • Phipps, S. ve Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37, 380-390.
  • Schechter, C. (2008). Organizational learning mechanisms:The meaning, measure, and implications for school improvement. Educational Administration Quarterly, 44 (2), 155-186.
  • Şimşek, Ş. (1999). Yönetim ve Organizasyon, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Şimşek, H ve Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 9.baskı.
  • Tochon, F. V. (2009). The Role of Language in Globalization: Language, Culture, Gender and Institutional Learning. International Journal of Educational Policies, 3(2), 107-124.
  • Ünal, A. (2014). Örgütsel Öğrenme Mekanizmalarının Okullarda Kullanıması Hakkında Öğretmen Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 35/1, 19-32.
Year 2017, Volume: 19 Issue: 3, 137 - 151, 07.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.327634

Abstract

References

  • Arslan, H. ve Uslu, B. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ile Liderlik Yönelimleri Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim. Cilt 39, Sayı 173, 341-355.
  • Aytaç, (1999). Öğrenen Örgüt: Okul. Milli Eğitim Dergisi, 141, 75-78.
  • Bontis, N. (2002). Managing an Organizational Learning System by Aligning Stocks and Flows. Journal of Management Studies, 39/4, 437-469.
  • Can, T. (2004, Kasım). Yabancı dil Olarak İngilizce Öğretmenlerinin Yetiştirilmesinde Kuram ve Uygulama Boyutuyla Oluşturmacı Yaklaşım (Theory and Application of Constructivist Approach for ELT teachers’ training). Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği Bölümü, 125. http://www.ingilisg.com/olusturmacilik-ogretmenyetistirme.htm.
  • Clarke, M.A. (1994). The Dysfunctions of the Theory/Practice Discourse. TESOL quarterly 28.1, 9-26.
  • Çandır, R. (2010). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Öğrenme Düzeyine İlişkin Algıları (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. Freeman. D. (1989). Teacher training, development, and decision making: A model of teaching and related strategies for language teacher education. TESOL quarterly 23.1, 27-45.
  • Greenberg, J., Putman, H. ve Walsh, K. (2014). Training our future teachers: Classroom Management. National Council on Teacher Quality. http://www.nctq.org/dmsView/Future_Teachers_Classroom_Management_NCTQ_Report.
  • Karasar, N. (2014). Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Nobel Yayın Dağıtım, 18.baskı, Ankara.
  • Phipps, S. ve Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37, 380-390.
  • Schechter, C. (2008). Organizational learning mechanisms:The meaning, measure, and implications for school improvement. Educational Administration Quarterly, 44 (2), 155-186.
  • Şimşek, Ş. (1999). Yönetim ve Organizasyon, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Şimşek, H ve Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 9.baskı.
  • Tochon, F. V. (2009). The Role of Language in Globalization: Language, Culture, Gender and Institutional Learning. International Journal of Educational Policies, 3(2), 107-124.
  • Ünal, A. (2014). Örgütsel Öğrenme Mekanizmalarının Okullarda Kullanıması Hakkında Öğretmen Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 35/1, 19-32.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section In This Issue
Authors

Celile Eren Ökten

Neslihan Karakuş

Publication Date December 7, 2017
Acceptance Date November 24, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Ökten, C. E., & Karakuş, N. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Örgütsel Öğrenme Farkındalığının Geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 137-151. https://doi.org/10.17556/erziefd.327634