Syllabus is an important and indispensable part of teaching. Further, it has a crucial role in motivating and inspiring not only teachers but also learners. When looking at the English language teaching (ELT) programs, syllabus design and application appears to be an important factor in the level of graduate education as in other levels of education. This study aimed to investigate the syllabi for five ELT graduate courses between Turkey and United States to see whether there were any similarities and differences regarding student learning objectives (SLOs), course requirements and course contents. For this purpose, this study compared syllabus designs in two higher educations for five MA and PhD courses in Turkey and the United States. The number of the syllabi for both settings are ten in total. Although the titles of the courses in Turkey and the USA may not be the same, they are counterparts. The data about ELT graduate courses were collected from the universities separately. After collecting the data, document analysis technique was used and several themes were identified. The results showed that the syllabi in the USA seem to have more comprehensive, practical and applicable designs in comparison to the syllabi in Turkey. In addition, classroom observations and informal conversations can indicate the applicability of the syllabus design in the USA whereas this may not be the case in Turkey all the time. In conclusion, it seems that the ELT graduate syllabi in the USA create a classroom environment which is more conducive to teaching and learning.
Ders programları eğitim-öğretimin önemli ve ayrılmaz bir parçasıdır. Bununla birlikte öğretmen ve öğrencileri motive etmede oldukça önemi bir rol oynarlar. İngilizce öğretim programlarını (ELT) ele aldığımızda müfredat tasarımı ve uygulaması tıpkı diğer eğitim düzeylerinde olduğu gibi lisansüstü eğitimde de önemli bir etmendir. Bu çalışmada Amerika ve Türkiye’de okutulan beş lisansüstü ELT dersine ait programlar arasında öğrencilerin öğrenme hedefleri, ders gereksinimleri ve içerikleri bakımından bir farklılık ya da benzerlik olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçla Amerika ve Türkiye’de yüksek lisans ve doktora yüksek öğretim programlarına ait beş ders programı kıyaslanmıştır. Toplamda 10 müfredat ele alınmıştır. Seçilen derslerin isimleri her ne kadar Türkiye ve Amerika’da farklı olsa da içerik olarak birbirlerine eş değer derslerdir. ELT müfredatı ile alakalı veriler üniversitelerden ayrı ayrı toplanmıştır. Veri toplama sürecini takiben belge analiz tekniği kullanarak farklı temalar belirlenmiştir. Sonuçlar, Türkiye ile kıyaslandığında Amerika’da uygulanan müfredatların daha kapsamlı, pratik ve uygulanabilir bir tasarıma sahip olduğunu ortaya koymuştur. Buna ek olarak, sınıf gözlemleri ve yapılan enformel görüşmeler Amerika’da uygulanan müfredatların Türkiye bağlamında uygulanabilir olmadığını da ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak, Amerika’da uygulanan ELT lisansüstü müfredatının eğitim-öğretim için daha uygun bir sınıf ortamı yarattığı söylenebilir.
Journal Section | In This Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 7, 2017 |
Acceptance Date | November 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 3 |