Dili
güzel ve etkili kullanma sanatı olarak da adlandırılan edebiyat, nazım ve
nesir temelinde çok farklı türlere ayrılır. Bunlardan birisi de nesir
türünde yazılan menkıbelerdir. “Din büyüklerinin veya tarihe geçmiş ünlü
kimselerin yaşamları ve olağanüstü davranışlarıyla ilgili hikâyeler” olarak da
tanımlanan menkıbeler, içerikleri itibariyle sosyal bilgiler öğretiminde
kullanılabilecek oldukça zengin hazinelerdir. Tarihin pek fazla bilinmeyen
dönemlerine ışık tutması, günümüzde insanlığın ihtiyaç duyduğu evrensel/milli
ahlaki değer ve davranışları öğrencilere kazandırması ve örnek insan
tipleri ortaya koyması gibi özellikleri nedeniyle sosyal bilgiler öğretiminde
menkıbelerden yararlanılmaktadır. İlgili literatür tarandığında sosyal bilgiler
öğretiminde menkıbelerin kullanımına ilişkin çalışmalarda nicelik ve nitelik
açısından birtakım sınırlılıklar bulunduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda
araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin menkıbelerden
yararlanma durumunu ortaya koymaktır. Araştırmada nitel metodoloji
kapsamında fenomenolojik yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Kastamonu,
İstanbul ve Manisa il merkezindeki 9 ortaokulda görev yapan toplam 20 sosyal
bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi aracılığıyla
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; katılımcıların çoğunluğunun
derslerinde menkıbeleri kullandıklarını söylemekle birlikte sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında menkıbelere
yeterince yer verilmediğini düşündükleri ortaya çıkmıştır
Legends which are defined as "a story of
the lives and extraordinary behaviors of religious elders, or famous and
historical people " are quite rich treasures that can be used in social
studies education. Legends are used in social studies education due to their
characteristics such as shedding light on unknown periods of history, gaining
universal/national moral values and behaviors that humanity needs today, and
introducing model human types. In this context, the aim of this study is to
elicit social studies teachers’ usage situation of legends in their courses.
This study used phenomenology, one of the methods of qualitative
methodology. Participants of the study
constituted 20 social studies teachers working in 9 secondary schools in
Kastamonu, Istanbul and Manisa provinces in the spring semester of 2017-2018
academic year. In the study, a standardized open-ended interview form was used
as data collection tool and the obtained data were subjected to a content
analysis. According to the results, most of the participants used legends in
their courses, but they also said that legends are not adequately included in
social studies curricula and textbooks.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | April 8, 2018 |
Acceptance Date | March 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |