Bu araştırmanın amacı
geri dönüşüm kavramının ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencileri tarafından nasıl
algıladığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 3. ve 4. sınıflarda okuyan
122 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada fenomonografik araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri mülakat ve yarı
yapılandırılmış bir form ile toplanmıştır.
Mülakatlar dördüncü sınıflardan rastgele seçilen 10 öğrenci ile
yapılmıştır. Mülakatlarda geri dönüşüm
kavramına ilişkin beş soru sorulmuştur. Çalışmanın diğer verileri “Bana göre geri dönüşüm………demektir” cümlesinin
122 öğrenci tarafından tamamlaması ile elde edilmiştir. Çalışmada kullanılan
mülakatların analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin
mülakat sorulara verdikleri cevaplar çözümlenerek her soru için ayrı ayrı
kategoriler belirlenmiştir. Belirlenen kategoriler üzerinden kodlamalar
yapılmıştır. Cümle sorusunun analizinde ise kullanılan ifadelerin benzerlik ve
farklılıkları dikkate alınarak temalar oluşturulmuştur. Bu temalar içerisinde
yer alan ifadeler düzenlenerek frekansları hesaplanmıştır. Çalışmada
öğrencilerin geri dönüşüm algılarının yedi temada toplandığı belirlenmiştir.
Bunlar; “Geri dönüştürülebilen ürünler”, “Çevre
koruma”, “Yeniden kullanım”, "Geri dönüştürülebilen ürünlerin toplandığı
yerler”, “Ekonomiye katkısı”, “Çevre kirliliğini azaltmak” ve “Geleceğe etkisi” temalarıdır. Çalışmada ayrıca öğrencilerin geri dönüşüm
kavramını tanımlamak için çoğunlukla geri dönüştürülebilen ürünleri
kullandıkları ve mülakatlara katılan tüm öğrencilerin geri dönüşüm sembolünü
tanıdığı belirlenmiştir. İlkokuldaki farklı derslerde geri dönüşüm konularına
daha çok yer verilmesi çalışmanın önerilerindendir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | August 22, 2018 |
Acceptance Date | July 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |