Many language teaching institutions have developed
their own Self-Access Centres with a broader aim of fostering autonomous
learning (McMurry et al., 2011). They help increase students’ opportunities to
reach resources of various kinds and assist them on the road to taking
responsibility for their own learning (Benson, 2011). Some of these centres
offer their students trainings, learning advisory service and various
extracurricular activities as well. Ankara Yıldırım Beyazıt University School
of Foreign Languages (AYBU-SFL), aiming to improve the resources and services
currently offered at its Independent Learning Centre (ILC) and develop a
customized Learning Advisory Program (LAP), conducted a BAP (a funded
scientific research study). Within the scope of this project, the participating
instructors received a skills-based, independent learning advisory education,
developed an independent learning advisory program with its materials and
tools, and actively ran learning advisory sessions with voluntary students. In
this specific study following the completion of the project, the participating
instructors’ feelings and opinions as to their new experiences and gains as
trained learning advisors transforming from their roles as language instructors
and the students’ attitudes towards the learning advisory service they
voluntarily received from their learning advisors were investigated using
semi-structured interview questions. The findings indicate that instructors are
aware of the requirements of their new roles as learning advisors and they are
experiencing a positive and meaningful transformation with respect to providing
this service having acquired the necessary skills. Similarly, the students
report that they have positive attitudes towards the sessions and would like to
continue benefitting from it seeing that they are being listened to, helped and
supported in their development.
Learner autonomy Independent Learning Centre (ILC) Learning Advisory Program (LAP) advising in language learning
Günümüzde
pek çok yükseköğretim kurumu öğrencilerinin bağımsız öğrenme becerilerini
geliştirebilmek amacıyla Bağımsız Öğrenme Merkezleri kurmaktadır (McMurray ve
ark., 2011). Bu merkezler, öğrencilerin çeşitli çalışma kaynaklarına erişimini
kolaylaştırmakta, kendi öğrenme süreçlerinde sorumluluk alabilme noktasında
onları desteklemektedir (Benson, 2011). Bununla birlikte, bazı bağımsız öğrenme
merkezleri öğrencilere yönelik özel eğitim, öğrenme danışmanlığı hizmeti ve
çeşitli müfredat dışı etkinlikler sunmaktadır. Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Bağımsız Öğrenme Merkezi (ILC) de
mevcut kaynak ve hizmetlerini geliştirmeyi ve yeni bir Öğrenme Danışmanlığı
Birimi (LAP) kurmayı hedefleyerek bir Bilimsel Araştırma Projesi (BAP) yürütmüştür.
Proje kapsamında öğretim görevlileri tarafından beceri temelli bir bağımsız
öğrenme danışmanlığı eğitimi alınmış, bağımsız öğrenme danışmanlığı programı ve
kaynakları geliştirilmiş ve aktif bir şekilde bağımsız öğrenme danışmanlığı uygulamaları
yapılmıştır. Mevcut çalışmada, bu eğitim ve uygulamalar sonrasında, katılımcı
öğretim görevlilerinin öğretmenlikten öğrenme danışmanlığına geçiş sürecinde
edindikleri kazanımlarına ve deneyimlerine yönelik duygu ve düşünceleri ile
öğrenme danışmanlığı hizmetinden gönüllü olarak faydalanan öğrencilerin bu
hizmete yönelik tutumları yarı-yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak
araştırılmıştır. Çalışma bulguları,
öğrenme danışmanlarının, yeni rollerinin gereklerinin farkında olduklarını ve
bu hizmeti sağlamak noktasında gerekli becerileri kazanmak suretiyle olumlu ve
anlamlı bir dönüşüm süreci içinde olduklarını göstermiştir. Benzer şekilde, bu
hizmetten faydalanan öğrencilerin de kendilerinin dinlenildiğini ve kendilerine
yardımcı olunmaya çalışıldığını memnuniyetle karşıladıklarını, buna ek olarak,
kendilerindeki iyileşme ve gelişmelerin çok olumlu katkılarını gördüklerini
ifade etmeleri, bu görüşmelere karşı olumlu tutum içinde olduklarını ve devam
etmek istediklerini göstermiştir.
Öğrenen özerkliği Bağımsız Öğrenme Merkezi Öğrenme Danışmanlığı Programı dil ediniminde danışmanlık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Acceptance Date | February 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 1 |