In this
study, pre-service primary school teachers’ problem solving processes is researched
according to Polya’s problem solving stages. The research had been realized
qualitatively as a case study with 62 participants studying at third grade of primary school teaching department of
a state university’s faculty of education.
Participants had information about Polya’s problem solving stages in
Mathematics Teaching course, solved several routine and non-routine problems
and evaluated them. At the end of the five-week period, the pre-service
teachers were given a non-routine problem and were asked to solve the problem
individually taking these stages into account. Subsequently, the solution
processes were analyzed descriptively in the light of these stages. At the end
of the research, it was obtained that most of the pre-service teachers
correctly applied the stages which are understanding the problem, devising a
plan and carrying out the plan in the problem solving process. It was
determined that most of them specified and applied different strategies such as
systematic listing, guessing
and checking, reasoning in order to solve
the problem, and some others applied a different strategy than the ones
specified. Moreover, the evaluation phase of the solution has been either
ignored or incompletely implemented by some of the pre-service teachers.
Bu
çalışmada sınıf öğretmen adaylarının problem çözme süreçleri Polya’ nın problem
çözme basamaklarına göre incelenmiştir. Çalışma Karadeniz Bölgesinde bir devlet
üniversitesinin Sınıf Öğretmenliği Programı 3. sınıfında öğrenim görmekte olan
62 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiş durum çalışması desenli nitel bir
araştırmadır. Katılımcılar, Matematik Öğretimi
dersi kapsamında Polya’ nın problem çözme basamakları ile ilgili eğitim almış
olup, süreç boyunca çeşitli rutin ve rutin olmayan problemleri çözmüş ve
değerlendirmişlerdir. Beş haftalık süreç sonunda öğretmen adaylarına rutin
olmayan bir problem verilip, problemi bu basamakları dikkate alarak bireysel şekilde
çözmeleri istemiştir. Sonrasında çözüm süreçleri, bu basamaklar ışığında
betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmen adaylarının
çoğunun problem çözme sürecinde problemi anlama, planlama yapma ve planı
uygulama aşamalarını doğru uyguladıkları görülmüştür. Problemi çözmek için
sistematik liste yapma, tahmin-kontrol, muhakeme etme gibi stratejileri
belirleyip uyguladıkları, bazılarının ise belirttiklerinden farklı bir strateji
uyguladıkları belirlenmiştir. Ayrıca, çözümü değerlendirme aşaması bazı öğretmen
adaylarınca ya göz ardı edilmiş ya da eksik uygulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |