Research Article
BibTex RIS Cite

Atatürk's Educators Dimensional Personality And Educational Opinions

Year 2002, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 9, 01.06.2002

Abstract

This study is concerned with increasing their commendation and understanding levels at the point of the pedagogical principles the opinions and thoughts related to our National Education of M. Kemal Atatürk, the founder of our Republic, for the students of the education faculty. In the search which aims at avoiding the information deficiency in this field of the teacher candidates, it was started from the two basic rules. The National Education mentality and the educational personality of Atatürk is a result of the republic period education philosophy.

 

It is vital importance for young people who are loved by Great leader, Atatürk to be encouraged to be a teacher for our future.

References

  • Atatürk, Söylev ve Demeçleri I-II, http://www.kho.edu.tr/atasayfa/buynutuk/index.htm) vd.
  • Emiroğlu, M., Açış Konuşması, Çağdaş Eğitim, Aylık Eğitim-Öğretim Dergisi, s. 3-4, Yıl: 11, S: 107, Ankara 1986
  • Kıncal, Remzi Y., Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Eser Ofset, ss. 228, Erzurum 1999
  • Varış, F., Eğitimde Program Geliştirme, Ankara Univ. Eğt. Fak. Yay., No: 157, ss. 344, Ankara 1988
  • Ayhan, H., Eğitim Bilimlerine Giriş, Şura Yay, ss. 285, İstanbul, 1995
  • Başyazı, Eğitimin Gayesi, Eğitim Dergisi; M.E.B. Yayınları, Şubat 2001, sayı: 12; sh: 3, Ankara
  • Palazoğlu, A.B., Atatürk İlkeleri, T.H.K. Yay., ss. 496, Ankara 1996
  • İnan, M.R., Atatürk’ün Eğitimci Kişiliği, (1-26), Cumhuriyet Dönemi Eğitimi, M.E.B. Yayınları, ss. 678; Ankara 1983
  • Akyüz,, Y., Türk Eğitim Tarihi, Kültür Yay., ss. 436, İstanbul 1994
  • Karal, E. Ziya Atatürk’ten Düşünceler, M.E.B. Yayınları, ss. 188, İstanbul 1981
  • Bloom, B.J., İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, M.E.B. Yay., (Çev: D. A. Özçelik), ss. 304, Ankara 1979
  • Akın, M., Okul Öncesi Eğitimin İlköğretimi Destekleme Düzeyi, Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi, Atatürk Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, ss. 145, Erzurum 1992
  • Öncül, R., Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, M.E.B. Yay., ss. 1987, İstanbul 2000
  • İnan, A., Medeni Bilgiler ve Mustafa Kemal, ss. 557, TTK yay., Ankara 1985.
  • Celkan, H.Y., Eğitim Sosyolojisi, Atatürk Univ. Yay., No: 4, ss. 178, Erzurum 1991
  • Binbaşıoğlu C., Eğitim Psikolojisi, Binbaşıoğlu Yayınevi, ss.: 401, Ankara 1982
  • Köknel, Ö., Kişilik, Altın Kitap Yayınevi, ss. 260, İstanbul 1999
  • Sinanoğlu, O., Hedef Ülke Türkiye, Eğitim Bilim Dergisi, Kasım 2001, s. 38-42, Fatih Yay., s. 74, İstanbul
  • Komisyon, İslam Ansiklopedisi, T.D.V. (Akıl Md.) Yay. s. 239, C: II, İstanbul 1989
  • Bursalıoğlu, Z., Atatürk Dönemi Eğitim Felsefesi ve Yenileşme, Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu, Ankara Ü. Eğitim Fak. Yay., No: 92, s.168: (11-20), Ankara 1981
  • Başgöz, İ., Türkiye'nin Eğitim Çıkmazı ve Atatürk, Kültür Bakanlığı Yayınları, ss. 306, Ankara 1999

Atatürk’ün Eğitimci Kişiliği Ve Eğitim-Öğretim Boyutlu Düşünceleri

Year 2002, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 9, 01.06.2002

Abstract

Bu çalışma, Eğitim fakültesi öğrencilerinin, Cumhuriyetimizin kurucusu M. K. Atatürk’ün milli eğitimimize ilişkin görüş ve düşüncelerini pedagojik ilkeler ışığında anlama ve yorumlama düzeylerini artırmalarına yöneliktir. Öğretmen adaylarının bu alandaki bilgi noksanlığını gidermeyi amaçlayan çalışmada kuramsal ve pedagojik boyut olmak üzere iki temel dayanaktan hareket edilmiştir. Atatürk'ün ulusal eğitim anlayışı ve eğitimci kişiliği Cumhuriyet dönemi eğitim felsefemizin bir ürünüdür. Büyük önderin övgüsüne layık yetenekli gençlerin öğretmenlik mesleğine yönlendirilmeleri gelecek kuşakların eğitimi açısından büyük önem taşımaktadır.

References

  • Atatürk, Söylev ve Demeçleri I-II, http://www.kho.edu.tr/atasayfa/buynutuk/index.htm) vd.
  • Emiroğlu, M., Açış Konuşması, Çağdaş Eğitim, Aylık Eğitim-Öğretim Dergisi, s. 3-4, Yıl: 11, S: 107, Ankara 1986
  • Kıncal, Remzi Y., Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Eser Ofset, ss. 228, Erzurum 1999
  • Varış, F., Eğitimde Program Geliştirme, Ankara Univ. Eğt. Fak. Yay., No: 157, ss. 344, Ankara 1988
  • Ayhan, H., Eğitim Bilimlerine Giriş, Şura Yay, ss. 285, İstanbul, 1995
  • Başyazı, Eğitimin Gayesi, Eğitim Dergisi; M.E.B. Yayınları, Şubat 2001, sayı: 12; sh: 3, Ankara
  • Palazoğlu, A.B., Atatürk İlkeleri, T.H.K. Yay., ss. 496, Ankara 1996
  • İnan, M.R., Atatürk’ün Eğitimci Kişiliği, (1-26), Cumhuriyet Dönemi Eğitimi, M.E.B. Yayınları, ss. 678; Ankara 1983
  • Akyüz,, Y., Türk Eğitim Tarihi, Kültür Yay., ss. 436, İstanbul 1994
  • Karal, E. Ziya Atatürk’ten Düşünceler, M.E.B. Yayınları, ss. 188, İstanbul 1981
  • Bloom, B.J., İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, M.E.B. Yay., (Çev: D. A. Özçelik), ss. 304, Ankara 1979
  • Akın, M., Okul Öncesi Eğitimin İlköğretimi Destekleme Düzeyi, Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi, Atatürk Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, ss. 145, Erzurum 1992
  • Öncül, R., Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, M.E.B. Yay., ss. 1987, İstanbul 2000
  • İnan, A., Medeni Bilgiler ve Mustafa Kemal, ss. 557, TTK yay., Ankara 1985.
  • Celkan, H.Y., Eğitim Sosyolojisi, Atatürk Univ. Yay., No: 4, ss. 178, Erzurum 1991
  • Binbaşıoğlu C., Eğitim Psikolojisi, Binbaşıoğlu Yayınevi, ss.: 401, Ankara 1982
  • Köknel, Ö., Kişilik, Altın Kitap Yayınevi, ss. 260, İstanbul 1999
  • Sinanoğlu, O., Hedef Ülke Türkiye, Eğitim Bilim Dergisi, Kasım 2001, s. 38-42, Fatih Yay., s. 74, İstanbul
  • Komisyon, İslam Ansiklopedisi, T.D.V. (Akıl Md.) Yay. s. 239, C: II, İstanbul 1989
  • Bursalıoğlu, Z., Atatürk Dönemi Eğitim Felsefesi ve Yenileşme, Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu, Ankara Ü. Eğitim Fak. Yay., No: 92, s.168: (11-20), Ankara 1981
  • Başgöz, İ., Türkiye'nin Eğitim Çıkmazı ve Atatürk, Kültür Bakanlığı Yayınları, ss. 306, Ankara 1999
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Akın This is me

Durmus Ali Bal This is me

Publication Date June 1, 2002
Published in Issue Year 2002 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Akın, M., & Bal, D. A. (2002). Atatürk’ün Eğitimci Kişiliği Ve Eğitim-Öğretim Boyutlu Düşünceleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-9.