Research Article
BibTex RIS Cite

PROBLEM DESIGNING-SOLVING STUDIES IN TEACHING OF BASIC OPERATION SKILLS

Year 2006, Volume: 8 Issue: 2, 1 - 11, 01.12.2006

Abstract

Making the knowledge and concepts, gained through 1-5 classes in mathematics, useful at problem designing-solving activities helps students to develop positive attitudes towards mathematics and also establish a student-centered teaching. The aim of this study is to determine the process at which basic opration skills are taught, at what level teachers use problem designing ang solving activities and to find out prospective teachers skills in the related topic. The teachers’ s were observed and prospective teachers’s skills were determined through a test developed by the researchers. Findings showed that the prospective teachers were not adequately acquired the skills required and also teachers were inadequate.

References

  • Albayrak, M. (1996). 5+3=8 İlköğretim Matematik Dersi Programının - Uygulayıcı ve Denetleyicilerin Görüşleri Doğrultusunda-Değerlendirilmesi Yayınlan- mamış Doktora Tezi, Y.Yıl Üniversitesi, Van.
  • Albayrak, M. (2000). İlköğretimde Matematik ve Öğretimi.Ankara: Aşık Matbaası Altun , M. (2001). Matematik Öğretimi. Bursa: Erkam Matbaacılık.
  • Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları (1998). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herder and Herder
  • İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı Programı (1-5.Sınıflar). (2005). Dev- let Kitapları Müdürlüğü, Ankara
  • Kilpatrick, A. (1987). Childhood Sexual Experiences:Problem and Issues in Studying Long-Range Effects. Journal of Sex Research. 23(2), 173-196.
  • Marton, R.L. (1955). Teaching Aritmetic in the Elementary School. Çev. Yakalıoğlu, A., İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Moses, B., Bjork, E., Goldenberg, E. P. (1990). Beyond problem solving: Problem posing. In T. J. Cooney & C. R. Hirsch (Eds.), Teaching and learning mathematics in the 1990s . 82-91). Reston, VA: NCTM.
  • Nixon-Ponder, S. (2001). Using Problem-Posing Dialogue in Adult Literacy Educa- tion. Teaching Developmental Writing. Ed. Susan Naomi Bernstein. Bos- ton: Bedford/St. Martin’s.

TEMEL İŞLEM BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİNDE PROBLEM KURMA - ÇÖZME ÇALIŞMALARI

Year 2006, Volume: 8 Issue: 2, 1 - 11, 01.12.2006

Abstract

İlköğretim okullarının 1-5 sınıflarındaki matematik derslerinde öğrenilen kavram ve bilgilerin problem kurma-çözme gibi etkinliklerde işe yarar hale geti-rilmesi, öğrencilerin matematik hakkında olumlu izlenimler edinmelerine yardımcı olacağı gibi öğrenci merkezli öğrenmenin gerçekleşmesine katkı sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı, temel işlem becerilerinin kazandırılması sürecinde öğretmenlerin problem kurma-çözme çalışmalarına ne ölçüde yer verdiklerini belirleyebilmek ve öğretmen adaylarının bu konudaki becerilerini ortaya koymaktır. Öğretmenlerin bu yöndeki uygulamaları gözlem tekniği ile öğretmen adaylarının becerileri ise araştır-macılar tarafından geliştirilen bir test ile belirlenmeye çalışıldı. Elde edilen bulgulardan öğretmen adaylarının bu konuda yeterli düzeyde eğitilmedikleri, hiz-met içi dönemdeki öğretmenlerin de bu süreçte yetersiz kaldıkları tespit edilmiştir.

References

  • Albayrak, M. (1996). 5+3=8 İlköğretim Matematik Dersi Programının - Uygulayıcı ve Denetleyicilerin Görüşleri Doğrultusunda-Değerlendirilmesi Yayınlan- mamış Doktora Tezi, Y.Yıl Üniversitesi, Van.
  • Albayrak, M. (2000). İlköğretimde Matematik ve Öğretimi.Ankara: Aşık Matbaası Altun , M. (2001). Matematik Öğretimi. Bursa: Erkam Matbaacılık.
  • Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları (1998). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herder and Herder
  • İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı Programı (1-5.Sınıflar). (2005). Dev- let Kitapları Müdürlüğü, Ankara
  • Kilpatrick, A. (1987). Childhood Sexual Experiences:Problem and Issues in Studying Long-Range Effects. Journal of Sex Research. 23(2), 173-196.
  • Marton, R.L. (1955). Teaching Aritmetic in the Elementary School. Çev. Yakalıoğlu, A., İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Moses, B., Bjork, E., Goldenberg, E. P. (1990). Beyond problem solving: Problem posing. In T. J. Cooney & C. R. Hirsch (Eds.), Teaching and learning mathematics in the 1990s . 82-91). Reston, VA: NCTM.
  • Nixon-Ponder, S. (2001). Using Problem-Posing Dialogue in Adult Literacy Educa- tion. Teaching Developmental Writing. Ed. Susan Naomi Bernstein. Bos- ton: Bedford/St. Martin’s.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Albayrak This is me

A.sabri İpek This is me

Cemalettin Işık This is me

Publication Date December 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Albayrak, M., İpek, A., & Işık, C. (2006). TEMEL İŞLEM BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİNDE PROBLEM KURMA - ÇÖZME ÇALIŞMALARI. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-11.