Research Article
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN NOKTA, DOĞRU VE DÜZLEM KAVRAMLARINI ALGILARI

Year 2008, Volume: 10 Issue: 2, 41 - 58, 01.12.2008

Abstract

Bu çalışmanın amacı, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı birinci sınıf öğrencilerinin; nokta, doğru, düzlem ve bunlarla ilgili bazı kavramların anlama düzeylerini tespit etmektir. Bu amaçla bir geometri kavram testi geliştirildi (α=0,60) ve Erzincan Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı birinci sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulanan test sonucunda, bu kavramları başka kavramlarla ilişkilendirdikleri, cinsiyetlere göre bu öğrencilerin nokta, doğru ve düzlem konusunda oldukça yetersiz oldukları ve bu kavramlarla ilgili yanılgılara sahip oldukları tespit edilmiştir. İlköğretim ikinci basamak ve orta öğretim seviyesinde görev yapan öğretmenler, temel geometrik kavramları olan nokta, doğru, düzlem ve bunlarla ilgili bazı kavramları öğretirken, öğrencilerin bu kavramlarla ilgili kavram yanılgılarına sahip olabilecekleri bilincinde olmalıdırlar. Çalışma sonunda, öğrencilere(aday öğretmenlere) yukarıda bahsedilen kavramların öğretimiyle ilgili bazı önerilerde bulunuldu.

References

  • Baki, A., Kartal, T. (2004). Kavramsal ve İşlevsel Bilgi Bağlamında Lise öğrencile- rinin Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Derğisi, 2 : (1), 1-26.
  • Skemp, R. (1971). The Psychology of learning mathematics, Penguin Books, Middlesex, England.
  • Tall, D. (1988). Concept image and concept definition. Senior Secondary Mathe- matics Education. QW&OC Utrecht, 37 – 41.
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde Matematik Öğretimi, PegemA Yay., Ankara.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) Matematik Öğ- retimi, Aktüel Alfa Akademi Yay., Bursa.
  • Van de walle J, A. (1989). Elementary Scholl Mathematics, Virginia Commenwealth University, Longman, NewYork.
  • Doğar, Ç., Başıbüyük, A. (2005) İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Hava ve İklim Olaylarını Anlama Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 347–358.
  • Duatepe, A. (2000). An investigation of the relationship between van Hiele geometric level of thinking and demographic variables for pre-service elementary school teachers. Unpublished Masters’ Thesis, Middle East Technical University.
  • Fennema, E., Tartre, L. A. (1985). The use of spatial visualization in mathematics by girls and boys. Journal for Research in Mathematics Education, 16 (3), 184–206.
  • Lunneborg, C. E., Lunneborg, P. W. (1984).Contribution of sex-differentiated experiences to spatial and mechanical reasoning abilities. Perceptual and Motor Skills, 59, 107–113.
  • Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of A Scientific Conception: Toward a Theory Conceptual Change, Science Education, 66, 211-227.

PROGRAMMING OF PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS TEACHING STUDENTS’ PERCEPTIONS ON POINT, LINE AND PLANE CONCEPTS

Year 2008, Volume: 10 Issue: 2, 41 - 58, 01.12.2008

Abstract

 

In this study, it is aimed to investigate freshman students’ perceptions at- tending at Erzincan Education Faculty, Department of Elementary Mathematics Education, point, line, plane concept and relations to the subjects some concepts. A geometry concept test was developed (α=0.60) and administrated to the sampling who are freshman students. As a result, the students link to the alternative concepts, they have a lack of the subject which are the issued concepts respecting the gender, and was determined a great deal of misconceptions. When middle and secondary school teachers teach fundamental mathematics concepts which are point, line, plane and some concepts related to all these should awake that students may have misconceptions regarding all these concepts. At the end of the study, it was proposed to the pre-service teacher regarding teaching of above-mentioned concepts.

References

  • Baki, A., Kartal, T. (2004). Kavramsal ve İşlevsel Bilgi Bağlamında Lise öğrencile- rinin Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Derğisi, 2 : (1), 1-26.
  • Skemp, R. (1971). The Psychology of learning mathematics, Penguin Books, Middlesex, England.
  • Tall, D. (1988). Concept image and concept definition. Senior Secondary Mathe- matics Education. QW&OC Utrecht, 37 – 41.
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde Matematik Öğretimi, PegemA Yay., Ankara.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) Matematik Öğ- retimi, Aktüel Alfa Akademi Yay., Bursa.
  • Van de walle J, A. (1989). Elementary Scholl Mathematics, Virginia Commenwealth University, Longman, NewYork.
  • Doğar, Ç., Başıbüyük, A. (2005) İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Hava ve İklim Olaylarını Anlama Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 347–358.
  • Duatepe, A. (2000). An investigation of the relationship between van Hiele geometric level of thinking and demographic variables for pre-service elementary school teachers. Unpublished Masters’ Thesis, Middle East Technical University.
  • Fennema, E., Tartre, L. A. (1985). The use of spatial visualization in mathematics by girls and boys. Journal for Research in Mathematics Education, 16 (3), 184–206.
  • Lunneborg, C. E., Lunneborg, P. W. (1984).Contribution of sex-differentiated experiences to spatial and mechanical reasoning abilities. Perceptual and Motor Skills, 59, 107–113.
  • Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of A Scientific Conception: Toward a Theory Conceptual Change, Science Education, 66, 211-227.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Arif Dane This is me

Publication Date December 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Dane, A. (2008). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN NOKTA, DOĞRU VE DÜZLEM KAVRAMLARINI ALGILARI. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 41-58.