Science laboratory activities have got an important position in science teaching. The main purpose of laboratory experiments in the science teachers train- ing program is to acquire some laboratory knowledge and skills for the prospective teachers. But it is known that science students don’t benefit from laboratory always adequately. Increasing the efficiency of laboratory activities is tried different labora- tory strategies that one of them is prediction-observation-explanation (POE) strategy. The purpose of this study is to design science laboratory experiments based on the prediction- observation- explanation (POE) strategy and to evaluate qualitativly the result of one experiment performed in the laboratory. The data were collected docu- ment analysis, interview and observation tecniques. One experiment called “the de- termining of the molecular-weight through depression-of-the-freezing-point” was performed in the laboratory and the results of application were given detailed. The findings showed that students pleased with the POE strategy in science laboratory.
Laboratuar çalışmaları, fen bilgisi öğretiminde önemli bir yere sahiptir. Fen bilgisi öğretmen eğitimi programındaki laboratuar çalışmalarının temel amacı, öğretmen adaylarına temel laboratuar bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Fakat öğrencilerin laboratuardan her zaman yeterince yararlanamadıkları bilinmektedir. Laboratuar etkinliklerinin etkililiğinin artırılması için farklı laboratuar stratejileri kullanılmalıdır ki bunlardan biri de tahmin- gözlem- açıklama (TGA) stratejisidir. Bu çalışmanın amacı, TGA stratejisine uygun fen deneyleri tasarlamak ve bunlardan birinin uygulama sonuçlarını nitel olarak değerlendirmektir. Çalışma verileri doküman incelemesi, görüşme ve gözlem teknikleriyle toplanmıştır. Donma noktası alçalmasından yararlanarak molekül kütlesi tayini deneyi laboratuarda uygulanmış ve uygulama sonuçları detaylı olarak verilmiştir. Bulgular, öğrencilerin fen laboratuarında TGA stratejisine göre deney yapmaktan hoşlandıklarını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 10 Issue: 2 |