It is known that interest is the most important factor which effect students‟ achievements and attainment of knowledge. The aim of this study is to explore the high school students‟ interest towards to usage of organic chemistry in daily life. The data for this survey study was collected through a questionnaire containing 27 Likert- type items ranging from 1 (low) to 4 (high). The items were formed by taking the use of organic chemistry in daily life into consideration to determine the levels of stu- dents‟ interest. Participants were 505 ninth, tenth and eleventh grade students, 229 of them were girls and 276 of them were boys. According to results, students have the highest interest in “the mummification techniques used in preserving corpses in Egypt”. However the lowest interest rates were shown in “what antifreeze is? and how it acts?”. Although the highest interest was found in science major students, there was no statistically significant difference between these students and the other students. The results of the present study can be used in the development of curricu- lum and/or in the design of the text content.
İlginin öğrencilerin başarılarını ve bilgi kazanmalarını etkileyen en önemli faktör olduğu bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin organik kimyanın günlük yaşamda kullanımına olan ilgilerini incelemektir. Bu tarama çalışması için gerekli veriler likert türü 27 maddeden oluşan anketten elde edilmiştir. Anket maddeleri organik kimyanın günlük yaşamda kullanılmasının göz önünde bulundurulması ile oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemini 8., 9. ve 10. sınıftaki 229 u kız ve 276 sı erkek olan toplam 505 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin cevaplarından elde edilen sonuçlara göre “Mısır da cesetleri korumada kullanılan mumyalama tekniği” ilgi düzeyinin en yüksek olduğu anket maddesidir. Bununla birlikte “antifriz nedir ve nasıl çalışır?” ilgi düzeyinin en düşük olduğu anket maddesidir. Fen bilimleri alanındaki öğrencilerin ilgisinin en yüksek olmasına rağmen bu öğrencilerle diğer öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık yoktur. Mevcut çalışmanın sonuçları program geliştirilmesinde ya da ders kitaplarının oluşturulmasında kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 13 Issue: 1 |