After “sound based sentence method” has been fundemental in primary reading and writing education, one of the problems about teaching sound is activities for making sound perceivable and introducing it. Some problems are experienced while some of them are in toruble with being creative about “visual reading and presentation”, which is one of the most effective activity for making sound perceivable and introducing it. Some teachers are imitating one another or complaining of not to find alternative sources. Visualisation, which is an indispensable approach in teaching and learning, has deep impact on students. As this fact is apparent, visualisation can not be utilized sufficiently in Turkish Education System while there are some troubles with how it can be utilized more effectively. This study aims to contribute to the solution of this problem is.
Turkish education primary reading and writing education sound based sentence method visual presentation visual reading.
İlk okuma yazma öğretiminde “Ses temelli cümle yöntemi”nin esas alınmasından sonra, sesin hissettirilmesi ve tanıtılmasına yönelik yapılabilecek uygulamalar, seslerin öğretiminde karşılaşılan sorunlardan biri hâline gelmiştir. Seslerin hissettirilmesi ve tanıtılmasında en etkili uygulamalardan olan “görsel okuma ve sunu” konusunda bazı sorunlar yaşanmaktadır. Öğretmenlerin bazıları yaratıcı olmada bazıları da sunu hazırlamada sıkıntı çekmektedirler; bazı öğretmenler de ya birbirlerini taklit etmekte ya da alternatif bulamamaktan yakınmaktadırlar. Öğretme ve öğrenme yaklaşımlarında eğitimin vazgeçilmezi olan görsellik, özellikle öğrenmede çok kalıcı izler bırakmaktadır. Bu gerçek apaçık ortada iken, Türk eğitiminde, görsellikten yeterince yararlanılamadığı gibi, nasıl yaralanılabileceği konusunda da sorunlar gözlenmektedir. Bu çalışma, bu sorunun çözümüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Türkçe öğretimi ilk okuma yazma öğretimi ses temelli cümle yöntemi görsel sunu görsel okuma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 1 |