In this study, a research has been done about which sound should be doubled in “first conversion 6 chords which take place in 21 source books that are used at the Harmony Education courses at higher education institutions like Faculty of Education Department of Fine Arts Education Program of Music Teaching, Faculty of Fine Arts Department of Music and Music related departments at State Conservatoires. It consists of the years between 1600 and 1900 and it is described as “Classical Harmony” today. Hence the Harmony Education books written by national and international theorists and writers have been examined and we have tried to investigate which sound is doubled at each degree of first conversion 6 chords of all major and minor scales. It has been found out that although many theorists and composers double the same sound at the same degree, there also are some theorists and composers who double different sounds of 6 chords at the different locations of the same degrees and who state that different chord sounds should be doubled at different degrees according to the location of the chord.
Bu çalışmada, 1600 - 1900 yılları arasındaki dönemi kapsayan ve bugün “Klasik Armoni” olarak tanımlanan, ülkemizdeki yüksek öğretim kurumlarından Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programları, Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümleri ile Devlet Konservatuarları’nın Müzik ile ilgili bölümlerinde Armoni Eğitimi derslerinde kullanılan 21 kaynak kitapta yer alan “birinci çevrim 6’lı” akorlarında, hangi sesin katlanması gerektiğine ilişkin bir araştırma yapılmıştır. Bu amaçla yerli ve yabancı kuramcı ve yazarlar tarafından hazırlanan Armoni Eğitimi kitapları incelenerek, majör ve minör tüm dizilerin her bir derecesinin birinci çevrim 6’lı akorlarında hangi sesin katlandığı araştırılmaya çalışılmıştır. Birçok kuramcı ve bestecinin aynı derecede aynı sesi katlamasına karşın, aynı derecelerin farklı konumlarında 6’lı akorların değişik seslerini katlayan, farklı derecelerde akorun konumuna göre farklı akor seslerinin katlanması gerektiğini belirten kuramcı ve bestecilerin de olduğu, çalışma sonucunda ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 1 |