This study is to determine if there is any effect of television on seven grade students of primary school with regard to their perception of profession choice. The research has been conducted in different schools where socio-economically lower, middle and high class students attend. A descriptive analysis has been done in the research in which qualitative method has been employed. As a result of the analysis in which the data have been collected by interviews, it has been found out that of 52 seven graders, 14 have been directly affected and 12 have been indirectly affected by television. It has been indicated that most students watch local series. The content of series dependion on socio-economic differences has an effect on the choice of students professions. In conclusion, it is clear that television affects the decision and the consolidation of this decision of the individuals during their vocational growth.
Bu çalışma, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin meslek seçimi konusunda aldıkları kararlarda televizyon etkisinin var olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma sosyo-ekonomik açıdan alt, orta ve üst düzey öğrencilerin öğrenim gördüğü üç farklı okulda yapılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıl-dığı araştırmada betimsel analiz yapılmıştır. Görüşme tekniği kullanılarak yapılan araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonrasında 52 ilköğretim 7. sınıf öğrenci-sinin (n=14)’ünün televizyondan doğrudan etkilendiği, (n=12)’sinin ise dolaylı olarak televizyondan etkilendiği görülmüştür. Öğrencilerin ağırlıklı olarak yerli dizileri izledikleri tespit edilmiştir. İzlenen dizilerin ise sosyo-ekonomik düzeye göre içeriklerinin değiştiği görülmektedir. Sosyo-ekonomik farklılığa bağlı olarak değişen dizi içeriklerinin öğrencilerin meslek tercihlerine de yansıdığı görülmektedir. Sonuç olarak televizyonun mesleki gelişim sürecinde karar verme ve verilen kararın pekiştirilmesi konusunda bireyler üzerinde bir etkisinin var olduğu görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 2 |