BibTex RIS Cite

Examination Of Computer Self-Efficacy Perceptions Of The Students Of Geography Education

Year 2010, Volume: 12 Issue: 2, 162 - 176, 01.12.2010

Abstract

The purpose of this research is to determine the computer self- efficacy lev- els of the students of geography education, whether their computer self- efficacy perceptions changes according to some variables. The work study group of this research is 184 students at Selçuk University Ahmet Keleşoğlu Education Faculty. The research was carried out with the method of relational scanning. The data were collected with personal information form and the scale of computer self-efficacy perception. According to the research results, the computer self-efficacy levels of the students who receive education in geography education are intermediate. The computer self-efficacy levels of the students vary according to their genders, computer experiences, frequency of computer using, conditions of access to the com- puter and time of starting to use the computer.

References

  • Arsal, Z. (2006). Self-efficacy beliefs of teacher candidates on using a computer in teaching. Paper presented at the annual meeting of the 6thInternational Edu- cational Technologies Conference, Cyprus.
  • Arslan, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Yö- nelik Tutumları ile Öz-yeterlik Algıları Arasındaki İlişki, Electronic Jour- nal of Social Sciences, 7: (24), 101-109.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (böte) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2: (3), 86-93.
  • Aşkar, P., Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adayları- nın bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of human behavior, Encyclopedia of mental health, Academic Pres. 4, 71–81
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Berkant, H. G. ve Efendioğlu, A. (2010). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algıları ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumları, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, (20 - 22 Mayıs 2010), Elazığ.
  • Çetin, B. (2008). Marmara üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının incelenmesi, B. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 101-114.
  • Galpin, V. C., Senders, I., Turner, H. & Venter, B. (2003). Gender and educational background and their effect on computer self- efficacy and perceptions. Technical Report TR-Wits-CS- 2003-0, School of Computer Science, Uni- versity of the Witwatersrand.
  • Işıksal, M., Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si, 25, 109–117.
  • Karasar, N.(1998). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara, Ankara: Nobel Yayın Dağı- tım.
  • Karsten, R., Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and com- puter self-efficacy to performance in introductory computer literacy course. Journal of Research on Technology Education, 31: (1), 14-24.
  • Keskinkılıç, G., Alabay, E. (2006). Selçuk üniversitesi fen bilgisi öğretmen adayla- rının bilgisayar kullanımına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi.
  • VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Kıbrıs.
  • McMillan, J.H., Schumacher, S. (1993). Research education a conceptual introduc- tion, (3th Ed.). New York, NY: Harper Collins College Publishers.
  • Mudasiru, O. Y. (2005). An investigation into teacher’s self-efficacy in implement- ing computer education in Nigerian secondary schools, Meridian: A Middle School Technologies Journal, 8: (2), 1-5.
  • Ng, Y, C. (2006). Levels of computer self-efficacy, computer use and earnings in China. Economics Letters, 90: (3), 427-432.
  • Özçelik, H., Kurt, A.A. (2007). Primary school teachers’ computer self efficacies: sample of balıkesir. Elementary Education Online, 6: (3), 441-451
  • Seferoğlu, S. S., Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Sezer, A. (2010). Geography teachers’ usage of the internet for education purposes, International Journal of Progressive Education, 6: (3), 41-53.
  • Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P., Soran, H. (2006). An analysis of the self - efficacy beliefs about computers of the biology student teachers in hacettepe university, H.U. Journal of Education, 30, 278-28.

Coğrafya Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayar Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi

Year 2010, Volume: 12 Issue: 2, 162 - 176, 01.12.2010

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı coğrafya öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayar öz-yeterlik algı düzeylerini belirlemek ve bazı değişkenlere göre bilgisayar öz-yeterlik algılarının farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 184 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler kişisel bilgi formu ve bilgisa-yar öz-yeterlik algısı ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizi ile ulaşılan sonuçlara göre Coğrafya öğretmenliğinde okuyan öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları orta düzeydedir. Öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algı düzeyleri; cinsiyetleri, bilgisayar deneyimleri, bilgisayar kullanma sıklıkları, bilgisayara erişim koşulları ve bilgisayarı kullanmaya başlama zamanına göre farklılık gösterirken sınıf düzeylerine göre farklılık göstermemektedir.

References

  • Arsal, Z. (2006). Self-efficacy beliefs of teacher candidates on using a computer in teaching. Paper presented at the annual meeting of the 6thInternational Edu- cational Technologies Conference, Cyprus.
  • Arslan, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Yö- nelik Tutumları ile Öz-yeterlik Algıları Arasındaki İlişki, Electronic Jour- nal of Social Sciences, 7: (24), 101-109.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (böte) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2: (3), 86-93.
  • Aşkar, P., Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adayları- nın bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of human behavior, Encyclopedia of mental health, Academic Pres. 4, 71–81
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Berkant, H. G. ve Efendioğlu, A. (2010). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algıları ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumları, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, (20 - 22 Mayıs 2010), Elazığ.
  • Çetin, B. (2008). Marmara üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının incelenmesi, B. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 101-114.
  • Galpin, V. C., Senders, I., Turner, H. & Venter, B. (2003). Gender and educational background and their effect on computer self- efficacy and perceptions. Technical Report TR-Wits-CS- 2003-0, School of Computer Science, Uni- versity of the Witwatersrand.
  • Işıksal, M., Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si, 25, 109–117.
  • Karasar, N.(1998). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara, Ankara: Nobel Yayın Dağı- tım.
  • Karsten, R., Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and com- puter self-efficacy to performance in introductory computer literacy course. Journal of Research on Technology Education, 31: (1), 14-24.
  • Keskinkılıç, G., Alabay, E. (2006). Selçuk üniversitesi fen bilgisi öğretmen adayla- rının bilgisayar kullanımına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi.
  • VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Kıbrıs.
  • McMillan, J.H., Schumacher, S. (1993). Research education a conceptual introduc- tion, (3th Ed.). New York, NY: Harper Collins College Publishers.
  • Mudasiru, O. Y. (2005). An investigation into teacher’s self-efficacy in implement- ing computer education in Nigerian secondary schools, Meridian: A Middle School Technologies Journal, 8: (2), 1-5.
  • Ng, Y, C. (2006). Levels of computer self-efficacy, computer use and earnings in China. Economics Letters, 90: (3), 427-432.
  • Özçelik, H., Kurt, A.A. (2007). Primary school teachers’ computer self efficacies: sample of balıkesir. Elementary Education Online, 6: (3), 441-451
  • Seferoğlu, S. S., Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Sezer, A. (2010). Geography teachers’ usage of the internet for education purposes, International Journal of Progressive Education, 6: (3), 41-53.
  • Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P., Soran, H. (2006). An analysis of the self - efficacy beliefs about computers of the biology student teachers in hacettepe university, H.U. Journal of Education, 30, 278-28.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Adem Sezer This is me

Tahsin Yıldırım This is me

Adnan Pınar This is me

Publication Date December 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Sezer, A., Yıldırım, T., & Pınar, A. (2010). Examination Of Computer Self-Efficacy Perceptions Of The Students Of Geography Education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 162-176.