The aim of this study is to investigate the effect of cooperative learning method compared to the traditional teaching method on grade-7 students’ achieve- ment in the topic of electricity in our life and their opinions on the use of jigsaw technique. This research was conducted by the participation of 72 students from two different classes of 7th grade at a primary school in the city centre of Istanbul during the fall semester of the 2008-2009 academic years. In this study, pre-post test con- trol group design was used. One of the classes, in which theory of cooperative learn- ing (jigsaw technique) was used, was determined as the “experimental group” and, the other class, in which the traditional teacher-centered instruction was dominant, as the “control group”. Both the lessons of two groups were carried out by the re- searcher. Prior Knowledge Test (PKT) for identifying their pre-knowledge, The electricity in our life Unit Achievement Test (UAT) for determining conceptual understanding and prepositional knowledge in the topic of electricity in our life for learning their reflection to science. Also, Jigsaw Opinion Scale (JOS) was given to the students at the end of the study to learn their opinions on the use of jigsaw tech- nique. In the last of the study, UAT applied again probably the posttest and same test, applied again as permanent test after eleven week. Also the achievement test and perception questionnaire were respectively applied to identify the effect of two different methods (the traditional teaching method and cooperative learning) on the students’ achievement science. The results of statistical analysis indicated that the teaching activities based on the Jigsaw technique meaningfully contributed on the students’ achievement in topic of electricity in our life.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji der-sindeki yaşamımızdaki elektrik ünitesinin konuların öğretiminde geleneksel öğretim yöntemine kıyasla işbirlikli öğrenme yönteminin (Jigsaw tekniğinin) etkisini ve öğ-rencilerin bu teknik hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma, 2008-2009 eğitim-öğretim yılının ilk döneminde İstanbul ilinde bir ilköğretim Okulunun yedinci sınıflarında (iki şube) öğrenim gören toplam 72 öğrenciyle yürütülmüştür. İki sınıftan rastgele seçilen kontrol grubundaki öğrencilerle geleneksel öğretim yöntemi; deney grubundaki öğrencilerle ise işbirlikli öğrenme yöntemine (jigsaw tekniği) göre hazırlanmış öğretim etkinlikleri ile dersler işlenmiştir. Her iki gruptaki dersler araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Çalışmanın başlangıcında, her iki gruptaki öğrencilerin ön bilgilerini tespit etmek için Ön Bilgi Testi (ÖBT), yaşamımızdaki elektrik konusundaki kavramsal algılamalarını ölçmek için Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Basarı Testi (yeÜBT) uygulanmıştır. Ayrıca, uygulanan metot (jig-saw tekniği) hakkında öğrenci görüşleri için Jigsaw Görüş Ölçeği (JGÖ) kullanıldı. Çalışmanın sonunda ise öğrencilerin yaşamımızdaki elektrik konusundaki başarıla-rını tespit etmek için yeÜBT tüm öğrencilere son test ve kalıcılığı test etmek için aynı test 11 hafta sonra tekrar uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonu-cunda, Jigsaw tekniği ile yapılan etkinliklerin öğrencilerin yaşamımızdaki elektrik konusundaki başarılarına ve kalıcılığa anlamlı bir katkı sağladığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 2 |