This study has been carried out Kâzım Karabekir Educational faculty and Erzincan Educational Faculty of Atatürk University. A questionnaire has been administered to 456 students to appreciate theirs views on the negativities from class circumstances and residence problems and effects on students success. The results have been evaluated by using the X2test and theirs significancy degrees have been given (p<0,05). When reviewed the answers with respect to the sexuality; that classes very crowd, that classes physical problems (temperatur, light, noise et all.), success is prevented due to student dormitory” were significant. The answers about residence such as success is prevented due to student dormitory, to be no workroom only for me, faculty is too distant, to be visitors in may resident almost every time and relations of friends living together” were found as significant.
Araştırma Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim fakültesi ve Erzincan Eğitim fakültesinde yapılmıştır. Her iki fakültede öğrenim gören 456 öğrenciye anket uygulana-rak sınıf ortamı ve barınma sorunlarından kaynaklanan olumsuzlukların başarılarına nasıl etki ettiği konusunda görüşleri alınmıştır. Elde edilen verilere X2 testi uygulanarak anlamlı-lık dereceleri tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuçta, istatistiki olarak (p<0,05’e göre) sorulara verilen cevapların cinsiyet ile ilişkisine baktığımızda; sınıfların çok kalabalık olması, sınıfın fiziki (sıcaklık, ışık, gürültü vs.) sorunları ve yurt ortamının çalışmaları engellemesi gibi sorunlarda; barınma şekli ile ilişkisinde ise yurt ortamının çalışmaları engellemesi, kendi-lerine ait çalışma odalarının olmayışı, evin okula uzak olması, eve sürekli konuk gelmesi ve birlikte kalınan arkadaşlarla olan ilişkiler gibi sorunlarda istatistiki olarak %5 seviyesinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 7 Issue: 2 |