The attitude that is developed toward a profession is the most important determination of the individuals’ achievement in the profession. For this reason, people who will conduct the teaching profession that necessitates patience and self- denial must have the postive attitudes toward teaching profession. The aim of this study is to investigate the attitudes of the science and art faculty students and education faculty students attend the non-thesis graduated program toward teaching profession for different variables. The sample of the study formed by 103 graduated students of the science and art faculty and 117 the education faculty students that attend the non-thesis graduated program at the secondary science and mathematics subjects department in Kazım Karabekir Education Faculty. According to the results, there is no difference between teacher candidates’ attitudes towards teaching profession for faculty variable. But it was found difference between the candidates’ attitudes toward teaching profession for the reason of the choice of teaching profession. Also it was found difference between education faculty students’ attitudes for their gender and it was found that science and art faculty students’ attitudes towards teaching profession was not affected from the order of department choice before entering to the university.
Bir mesleğe yönelik olarak geliştirilen tutum, bireyin o meslekteki başarısının en önemli belirleyicisidir. Bu nedenle sabır ve özveri gerektiren öğretmenlik mesleğini yapacak kişilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları olumlu olmalıdır. Bu araştırmanın amacı, tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen-edebiyat fakültesi mezunlarıyla eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümünde tezsiz yüksek lisans programına devam eden 103 fen-edebiyat fakültesi mezunu ile 117 eğitim fakültesi son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Yapılan değerlendirme sonucunda adayların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının fakülte değişkenine göre farklılaşmadığı, öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine göre ise adayların tutumlarında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca eğitim fakültesi öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarında farklılık olduğu bulunurken, fen-edebiyat fakültesi mezunu öğretmen adaylarının üniversiteye girişte, üst sıralardaki tercihleri arasında eğitim fakültesi tercihleri bulunmasının, adayların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına bir etkisi olmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 9 Issue: 2 |