Research Article
BibTex RIS Cite

ATTITUDES OF THE SCIENCE AND ART FACULTY STUDENTS AND EDUCATION FACULTY STUDENTS ATTEND THE NONTHESIS GRADUATED EDUCATION PROGRAM TOWARD TEACHING PROFESSION (ATATÜRK UNIVERSITY SAMPLE)

Year 2007, Volume: 9 Issue: 2, 71 - 83, 01.12.2007

Abstract

The attitude that is developed toward a profession is the most important determination of the individuals’ achievement in the profession. For this reason, people who will conduct the teaching profession that necessitates patience and self- denial must have the postive attitudes toward teaching profession. The aim of this study is to investigate the attitudes of the science and art faculty students and education faculty students attend the non-thesis graduated program toward teaching profession for different variables. The sample of the study formed by 103 graduated students of the science and art faculty and 117 the education faculty students that attend the non-thesis graduated program at the secondary science and mathematics subjects department in Kazım Karabekir Education Faculty. According to the results, there is no difference between teacher candidates’ attitudes towards teaching profession for faculty variable. But it was found difference between the candidates’ attitudes toward teaching profession for the reason of the choice of teaching profession. Also it was found difference between education faculty students’ attitudes for their gender and it was found that science and art faculty students’ attitudes towards teaching profession was not affected from the order of department choice before entering to the university.

References

  • Arkonaç, A. S. (2005). Sosyal psikoloji. 3. Basım, İstanbul : Alfa Yayınları.
  • Baron, A. R., Byrne, D. (1979). Exploring social psychology. 2nd Edition, Boston : Allyn and Bacon Inc.
  • Can, G. (1987). Öğretmenlik meslek anlayışı üzerine bir araştırma (Ankara Okulla- rında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 159-170.
  • Coultas, C. J., Lewin, K. W. (2002). Who becomes a teacher? the characteristics of student teachers in four countries. International Journal of Educational Development, 22 (3-4), 243-260.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algı- ları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (6), 27-42.
  • Çapa, Y., Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tu- tumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16, 69-73.
  • Çeliköz, N., Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136-145.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Erdem, A.R., Gezer, K., Çokadar, H. (2005). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesle- ğine ilişkin tutumları. 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 28- 30 Eylül 2005, PAÜ. Denizli, 471-477
  • Gök, F. (2003). Hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen yetiştirme.
  • <http://www.egitimsen.org.tr/belgeler/ogretmenyetistirme.doc> (15.12.2006).
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M., Bayrak, R., Yalçın, M. (2005).
  • Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-10.
  • Johnson, M. G., Howell, A. (2005). Change in preservice teacher attitudes toward contemporary issues in education. ED: 490725, <www.eric.ed.gov> (20.10.2006).
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme, Ankara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 1-14.
  • Kırbıyık, H. (1995). Fen ve matematik öğretmenlerinin eğitimi. Uluslarası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı Bildirileri, 27 Ağustos-2 Eylül 1995. Anka- ra, 176-186
  • McMillan, H., J., Schumacher, S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. 6th Edition, Boston : Allyn and Bacon Inc.
  • Senemoğlu, N., Özçelik, D., A. (1989). Öğretmen adaylarına “öğretmenlik bilgisi” kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği, Çağdaş Eğitim Dergisi, 142, 18-21.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 1-26.
  • Temel, A. (2006). Alan ve meslek seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar.
  • <http://www.maltepe.edu.tr/haberler/mesleksecimi.doc> (19.12.2006).
  • Yumuşak, A., Aycan, N., Aycan, Ş., Çelik, F., Kaynar, H. Ü. (2006). Muğla üniver- sitesi tezsiz yüksek lisans programı ile eğitim fakültesi lisans programı öğ- rencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişelerinin karşılaş- tırılması. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri, 13-15 Eylül 2006, MÜ. Muğla, 266.

TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMINA DEVAM EDEN FENEDEBİYAT VE EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI (ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Year 2007, Volume: 9 Issue: 2, 71 - 83, 01.12.2007

Abstract

Bir mesleğe yönelik olarak geliştirilen tutum, bireyin o meslekteki başarısının en önemli belirleyicisidir. Bu nedenle sabır ve özveri gerektiren öğretmenlik mesleğini yapacak kişilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları olumlu olmalıdır. Bu araştırmanın amacı, tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen-edebiyat fakültesi mezunlarıyla eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümünde tezsiz yüksek lisans programına devam eden 103 fen-edebiyat fakültesi mezunu ile 117 eğitim fakültesi son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Yapılan değerlendirme sonucunda adayların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının fakülte değişkenine göre farklılaşmadığı, öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine göre ise adayların tutumlarında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca eğitim fakültesi öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarında farklılık olduğu bulunurken, fen-edebiyat fakültesi mezunu öğretmen adaylarının üniversiteye girişte, üst sıralardaki tercihleri arasında eğitim fakültesi tercihleri bulunmasının, adayların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına bir etkisi olmadığı saptanmıştır.

References

  • Arkonaç, A. S. (2005). Sosyal psikoloji. 3. Basım, İstanbul : Alfa Yayınları.
  • Baron, A. R., Byrne, D. (1979). Exploring social psychology. 2nd Edition, Boston : Allyn and Bacon Inc.
  • Can, G. (1987). Öğretmenlik meslek anlayışı üzerine bir araştırma (Ankara Okulla- rında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 159-170.
  • Coultas, C. J., Lewin, K. W. (2002). Who becomes a teacher? the characteristics of student teachers in four countries. International Journal of Educational Development, 22 (3-4), 243-260.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algı- ları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (6), 27-42.
  • Çapa, Y., Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tu- tumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16, 69-73.
  • Çeliköz, N., Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136-145.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Erdem, A.R., Gezer, K., Çokadar, H. (2005). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesle- ğine ilişkin tutumları. 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 28- 30 Eylül 2005, PAÜ. Denizli, 471-477
  • Gök, F. (2003). Hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen yetiştirme.
  • <http://www.egitimsen.org.tr/belgeler/ogretmenyetistirme.doc> (15.12.2006).
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M., Bayrak, R., Yalçın, M. (2005).
  • Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-10.
  • Johnson, M. G., Howell, A. (2005). Change in preservice teacher attitudes toward contemporary issues in education. ED: 490725, <www.eric.ed.gov> (20.10.2006).
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme, Ankara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 1-14.
  • Kırbıyık, H. (1995). Fen ve matematik öğretmenlerinin eğitimi. Uluslarası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı Bildirileri, 27 Ağustos-2 Eylül 1995. Anka- ra, 176-186
  • McMillan, H., J., Schumacher, S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. 6th Edition, Boston : Allyn and Bacon Inc.
  • Senemoğlu, N., Özçelik, D., A. (1989). Öğretmen adaylarına “öğretmenlik bilgisi” kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği, Çağdaş Eğitim Dergisi, 142, 18-21.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 1-26.
  • Temel, A. (2006). Alan ve meslek seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar.
  • <http://www.maltepe.edu.tr/haberler/mesleksecimi.doc> (19.12.2006).
  • Yumuşak, A., Aycan, N., Aycan, Ş., Çelik, F., Kaynar, H. Ü. (2006). Muğla üniver- sitesi tezsiz yüksek lisans programı ile eğitim fakültesi lisans programı öğ- rencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişelerinin karşılaş- tırılması. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri, 13-15 Eylül 2006, MÜ. Muğla, 266.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hasan Gürbüz This is me

Mustafa Kışoğlu This is me

Publication Date December 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Gürbüz, H., & Kışoğlu, M. (2007). TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMINA DEVAM EDEN FENEDEBİYAT VE EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI (ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 71-83.