Bu çalışmanın amacı; mühendislik fakültesi makina mühendisliği bölümü öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımı ile ilgili çeşitli özelliklerini betimlemek; internet destekli olarak yürütülen Isıtma-Havalandırma dersi ile geleneksel olarak yürütülen Isıtma-Havalandırma dersinin etkililiğini karşılaştırmaktır. Bu amaçla, internet destekli ders öğretiminde öğretim elemanlarının kendi derslerini planlayabilecekleri bir program hazırlanmıştır. Araştırmaya Erzurum Atatürk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü örgün eğitim programına kayıtlı öğrenciler ile yine aynı bölümün ikinci öğretim programına kayıtlı öğrencilerinden oluşan toplam 134 öğrenci katılmıştır. Rastgele örnekleme yöntemi ile bir deney grubu ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Araştırma uygulamaları, 2005-2006 öğretim yılının güz yarıyılında dört haftalık sürede gerçekleştirilmiştir. Öğrenci başarısını değerlendirmek üzere öntest ve son testten oluşan iki ayrı test, bilgisayar tutumlarını tesbit etmek üzere bilgisayar tutum ölçeği uygulanmıştır. Geleneksel ve internet destekli öğretimin uygulandığı grupların erişi farklarını karşılaştırmak için bağımsız grup t-testi uygulanmıştır. Analiz sonuçları, Isıtma-Havalandırma dersi hedeflerinin gerçekleştirilmesinde internet destekli öğretim yönteminin geleneksel öğretim yöntemden daha etkili olduğunu göstermiştir.
The aim of the study is to identify some characteristics of the students enrolling on the usage of computer and internet and to compare the effectiveness of internet-supported approach with traditional teaching approach on Heating and Ventilating Course. Therefore, a program in which the courses can be planned by lectures during the internet supported instruction was prepared related to the subject. Sampling consists of total 134 students from the first teaching and the second teaching programmes in the Department of Mechanical Engineering in The Faculty of Engineering. In this study, experimental group and control group were chosen by random sampling design. The applications of the research were carried out for four weeks in the first semester of 2005-2006 education seasons. The pretest and posttest were used to evaluate the students’ achievement and also in order to test the statistical difference between the internet-supported approach and the traditional teaching approach on the students’ attitudes towards computer was applied “Applitude Scale toward Computer Inventory”. In this study, independent t-test was used for the prior differences between the internet-supported approach and traditional teaching approach. The results of the data analysis indicated that the internet-supported approach is much more effective than the traditional teaching approach to realize the goals of “Heating and Ventilation Course”
Engineering Instruction Distance Education Internet- Supported Instruction Heating and Ventilation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 9 Issue: 2 |