The purpose of this study was to determine the expectations of parents from participation of their children in physical education lessons according to several variables. For this purpose in 2010-2011 academic year, parents of second grade of primary school students participated the study whom live in Bursa and Diyarbakır. 120 and 116 parents live in Bursa and Diyarbakır respectively, totally 236 subjects filled the expectation questionnaire. The number of male and female parents was 143 and 93 respectively. Expectation Questionnaire was used to determine the expectation of parents from physical education lessons (Öncü 2007). In conclusion, all the parents’ expectations from physical education lessons were positive. However, in some cases their expectations differ according to rural-urban settlements (Bursa-Diyarbakır). Due to urbanization, industrialization socio-cultural structure and economically developed places have more positive expect from physical education lessons. Male and female parents' thoughts were parallel for physical education lessons. It’s suggested that awareness-raising activities about Physical Education course should be done to all parents, especially to the parents live in Diyarbakır province.
Bu çalışma çeşitli değişkenlere göre (yaşanılan il, velinin cinsiyeti ve yaşanılan yer) velilerin, çocuklarının beden eğitimi dersine katılımından beklentilerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Bu amaçla bu çalışmaya, 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında Bursa ve Diyarbakır ilindeki ilköğretim okullarında öğrenim gören ikinci kademe öğrencilerinin velileri katılmıştır. Bursa ilinden 120 veli, Diyarbakır ilinden 116 veli olmak üzere toplam 236 velinin 93’ü bayan 143’ü ise erkektir. Ana-babaların, çocuklarının beden eğitimi dersine katılımına yönelik beklentilerini belirlemek amacıyla Beklenti Anketi kullanılmıştır Araştırma sonucunda ana-babaların, çocuklarının beden eğitimi derslerine katılımından beklentileri genel anlamda olumludur. Ancak, bazı durumlarda velilerin yaşadıkları ile (Bursa-Diyarbakır) ve kent-kır yerleşmelerine göre beklentilerin farklılaştığı tespit edilmiştir. Kentleşme, sanayileşme; sosyo-kültürel ve ekonomik yönden gelişmiş olan yerlerin beden eğitimi dersinden beklentilerinin daha olumlu olduğu görülmüştür. Erkek ve bayan velilerin beden eğitimi dersine yönelik düşünceleri paralellik göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 16 Issue: 1 |