This study aims to compare the bachelor degree curricula followed in the department of Turkish Language Education in Erzincan University Faculty of Education and Turkish-English Language Education department at Abai National Pedagogical University (Abai University) and to reveal students competences to graduate as teachers of Turkish in both countries. In the study conducted by using document analysis method, the curricula used in both countries and their content were found and the curriculum at Abai University was translated from Russian and Kazakh into Turkish, the number of courses, credits and the distribution concerning some specialties were compared. The results of the study showed that the curricula used to train Turkish language teachers in both countries proved differences in most respects
Bu çalışma Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde uygulanan program ile Abay-Kazak Millî Pedagoji Üniversitesi (Abay Üniversitesi) Türkçe-İngilizce Öğretmenliği Bölümünde takip edilen lisans programlarını karşılaştırmak, bu sayede farklı ülkelerde Türkçe öğretmeni vasfıyla mezun olacak öğrencilerin yeterliliklerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Doküman analizi yöntemiyle yapılan çalışmada her iki ülkede uygulanan ders programları ve içerikleri öncelikle temin edilmiş, Abay Üniversitesindeki program Rus ve Kazak dilinden Türkçeye çevrilmiş programlardaki ders sayıları, ders saatleri ve bazı alanlara ilişkin ders dağılımları karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda her iki ülkede de Türkçe öğretmeni yetiştirmek maksadıyla tasarlanan programların birbirinden pek çok noktada farklılık arz ettiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 16 Issue: 2 |