20. yüzyılın ortalarında akademik amaçlı olarak başlayan ilk dijital oyun denemeleri, 1970’li yılların başlarından itibaren ticari amaçlı üretilmeye başlandı ve böylece günümüzde yüz milyarlarca dolar değerine ulaşan dijital oyun endüstrisinin temeli atılmış oldu. Bu tarihten itibaren günümüze kadar pastadan en büyük payı elde etme yarışına giren oyun şirketleri, her geçen gün daha gelişmiş özelliklere sahip oyunları kullanıcıların hizmetine sunmaya başladı. Kullanıcıların daha sık ve uzun süre dijital oyun oynamalarına neden olan bu yarış, aynı zamanda “dijital oyunların çocukların ahlaki gelişimleri üzerindeki etkileri” sorunsalını beraberinde getirmiştir. Çünkü dijital oyunlar, eğlence ve haz sağlamalarının yanı sıra belirli mesajları kullanıcıların bilinçaltına göndermek için kullanılırlar. Bazı dijital oyunlarda cinselliği çağrıştıran sahnelere ve söylemlere sıklıkla yer verildiği görülmektedir. Yine erkek karakterlerin genelde beyaz tenli, kaslı, güçlü ve şiddete meyilli olarak; kadın karakterlerin ise ya korunmaya muhtaç ve zayıf ya da güçlü ancak cinselliği çağrıştıran obje olarak tasvir edilmesi en sık başvurulan yöntemlerdendir. Öte yandan dijital oyunlar aracılığıyla çocukların empati becerileri geliştirilebilir, etik algıları güçlendirilebilir ya da sosyalleşmeleri sağlanabilir. Dolayısıyla dijital oyun içerikleri iyi analiz edilmeli ve uygun içeriğe sahip olanların oynanmasına izin verilmelidir.
Games based on the emergence of human beings and even before have started to shift from the street to the virtual world with the technological developments and the widespread use of the internet. The first digital game trials that started in the middle of the 20th century for academic purposes began to be produced for commercial purposes in the early 1970s, thus the foundation of the digital game industry, which has reached hundreds of billions of dollars was laid. From this date to present, the game companies, which have entered the race to obtain the largest share of the cake by reaching the highest number of customers, have started to offer games with advanced features day by day. This race, which causes users to play digital games more often and for a long time, also brought the problematique of “the effects of digital games on children’s moral development”. Because, digital games, besides being means of entertainment and pleasure, are very suitable tools to send certain messages to the subconscious of the users. It is seen that especially in new generation digital games, the subliminal messages that are containing the scenes and discourses that evoke sexuality are frequently and that male characters with generally white skin are muscular, strong and inclined to violence and thus achieve success, and female characters with sexy clothes are the most used ones by developers. However, digital games can also contribute to the moral development of children according to their content and production purposes. Therefore, digital game contents should be well analyzed and those with appropriate content should be allowed to be played.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Early Pub Date | November 5, 2022 |
Publication Date | December 1, 2022 |
Acceptance Date | July 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 3 |