In the present study, it was aimed to examine the relationship between secondary school students’ social media addiction, loneliness and well-being. The sample of the study consists of 481 students studying at secondary school (290 girls and 191 boys) in Tavşanlı district of Kütahya city in 2021-2022 academic year. For the data collection, the Social Media Addiction Scale for Adolescents, UCLA Loneliness Scale Short Form, Five-Dimensional Well-Being Model Scale for Adolescents and Personal Information Form were used. “Pearson Correlation” and “Multiple Linear Regression” were used to analyze the data. According to the findings of the study, a positive and significant relationship was found between social media addiction and loneliness scores, a negative and significant relationship was found between “social media addiction and well-being” and “loneliness and well-being” scores of secondary school students. In regression analysis, well-being was predicted by social media addiction and loneliness. They explained 14,3% of total variance of well-being. The results of the study were discussed depending on the statistical results and some suggestions were given.
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık ve iyi oluş arasındaki ilişkileri incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 akademik yılında Kütahya’nın Tavşanlı ilçesinde öğrenim gören 481 ortaokul öğrencisi (290’ı kız ve 191’i erkek) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri toplanırken Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu, Ergenler İçin Beş Boyutlu İyi Oluş Modeli Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde “Pearson Kolerasyon” ve “Çoklu Regresyon” analizleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde ortaokul öğrencilerinin; sosyal medya bağımlılığı ile yalnızlık puanları arasında pozitif yönlü, “sosyal medya bağımlılığı ile iyi oluş” ve “yalnızlık ile iyi oluş” puanları arasında negatif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sosyal medya bağımlılığı ve yalnızlık, iyi oluşu yordamakta olup, iyi oluşun toplam varyansının %14,3’ünü açıklamaktadır. Araştırmanın sonuçları istatiksel sonuçlara bağlı olarak tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Early Pub Date | December 17, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | November 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 4 |