Bu araştırmanın amacı, beliren yetişkinlikte mental iyi oluş düzeylerinin azim ve bilişsel esneklikleri açısından incelenmesidir. Araştırmada azim ve bilişsel esnekliğin mental iyi oluş düzeylerini yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş̧ Ölçeği”, “Bilişsel Esneklik Envanteri” ve “Kısa Azim Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, gruplar t-testi ile tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi saptamak için pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Değişkenlerin mental iyi oluşu ne derece yordadığını belirlemek için ise çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin mental iyi oluş düzeyleri ile azim ve bilişsel esneklik düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca azim ve bilişsel esnekliğin mental iyi oluşu yordadığı görülmüştür. Yordayıcı değişkenler olan azim ve bilişsel esnekliğin toplam varyansının %33,5’ini açıklamaktadır. Son olarak araştırmada elde edilen bulgular ilgili alanyazın doğrultusunda tartışılarak hem araştırma hem de uygulama alanlarına yönelik öneriler sunulmuştur.
The aim of this study is to examine the levels of mental well-being in emerging adulthood in terms of grit and cognitive flexibility. In the study, it was examined whether grit and cognitive flexibility predict mental well-being levels. A correlational survey model was used in the study. The data of the study were collected with "Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale", "Cognitive Flexibility Inventory" and "Brief Grit Scale". In the analysis of the data, groups t-test and one-way analysis of variance were performed. Pearson product-moment correlation coefficient was calculated to determine the relationship between the variables. Multiple linear regression analysis was used to determine the extent to which the variables predicted mental well-being. According to the findings of the study, it was observed that there was a positive and moderately significant relationship between students' mental well-being levels and their levels of grit and cognitive flexibility. It was also found that grit and cognitive flexibility predicted mental well-being. It explains 33.5% of the total variance of grit and cognitive flexibility, which are predictor variables. Finally, the findings obtained in the study were discussed in line with the relevant literature and suggestions for both study and practice areas were presented.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Early Pub Date | May 10, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | December 13, 2023 |
Acceptance Date | April 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 |