Bu araştırmanın amacı ebeveyn stresinin çocukların ekran bağımlılığı ile ilişkisinde depresyon, anksiyete ve stresin aracılık rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu ilkokula devam eden çocuğu olan 297’si kadın, 214’ü erkek toplam 511 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada katılımcılardan veri toplamak için Problemli Medya Kullanım Ölçeği, Ebeveyn Stres Ölçeği, Depresyon-Anksiyete-Stres Ölçeği (DASS-21) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ebeveyn stresi, çocukların ekran bağımlılığı, depresyon, anksiyete ve stres arasında anlamlı ilişkiler olup olmadığını incelemek için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Ebeveyn stresi ile çocukların ekran bağımlılığı ilişkisinde depresyon, anksiyete ve stresin aracılık rolü Hayes’in PROCESS Makro Model 4 ile incelenmiştir. Model sonucunun anlamlı olup olmadığını görmek için Bootstrapping analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular çocukların ekran bağımlılığı ile ebeveyn stresi arasında pozitif ve anlamlı; ebeveyn stresi ile depresyon, anksiyete ve stres arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. Ayrıca depresyon, anksiyete ve stres ile ebeveyn stresi arasında da pozitif ve anlamlı ilişkiler elde edilmiştir. Ebeveyn stresi ve çocuk ekran bağımlılığı ilişkisinde depresyon, anksiyete ve stresin aracılık rolüne sahip olmadığı elde edilen bir diğer bulgudur.
The aim of this study is to examine the mediating role of depression, anxiety, and stress in the relationship between parental stress and children's screen addiction. The study group consists of 511 participants, including 297 women and 214 men, who have primary school-aged children. Data were collected using the Problematic Media Use Scale, the Parental Stress Scale, the Depression-Anxiety-Stress Scale (DASS-21), and the Demographic Information Form. Pearson correlation analysis was conducted to investigate the relationships between parental stress, children's screen addiction, depression, anxiety, and stress. The mediating role of depression, anxiety, and stress in the relationship between parental stress and children's screen addiction was examined using Hayes’ PROCESS Macro Model 4. Bootstrapping analysis was applied to test the significance of the model. The findings revealed a positive and significant relationship between children's screen addiction and parental stress, as well as between parental stress and depression, anxiety, and stress. Additionally, a positive and significant relationship was found between depression, anxiety, and stress and parental stress. In addition, it was found that depression, anxiety, and stress did not mediate the relationship between parental stress and children's screen addiction.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other), Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Child Development Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 29, 2025 |
Acceptance Date | July 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |