Otizm spektrum bozukluğu (OSB), yalnızca çocukları değil, aynı zamanda aile sistemini de çok boyutlu biçimde etkileyen bir durumdur. Özellikle anneler, çocuğun bakım ve eğitim süreçlerinde yoğun sorumluluk üstlenmekte ve bu süreçte yüksek düzeyde stres, tükenmişlik ve yalnızlık hissi yaşamaktadır. Bu araştırma, otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanılı çocuğa sahip annelerin algıladıkları sosyal destek düzeyinin, anne-çocuk ilişkilerinin olumlu ve olumsuz boyutları üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya, OSB çocuğu olan 235 anne katılmıştır. Katılımcılardan veriler, Parent-to-Parent Support Perception Scale ve Parent-Child Relationship Questionnaire aracılığıyla çevrim içi ortamda toplanmıştır. Araştırmada korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Bulgular, annelerin algıladıkları sosyal destek düzeyinin anne-çocuk ilişkilerinin olumlu boyutuyla pozitif yönde anlamlı bir ilişki içinde olduğunu ve bu boyutu anlamlı şekilde yordadığını göstermektedir. Ancak sosyal destek algısı, olumsuz ilişki boyutunu anlamlı biçimde yordamamıştır. Bu sonuçlar, sosyal desteğin, özellikle olumlu ebeveyn-çocuk ilişkilerinin güçlendirilmesinde önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır.
Autism spectrum disorder (ASD) is a condition that affects not only children but also the family system in a multidimensional way. Especially mothers assume intense responsibility in the care and education processes of the child and experience high levels of stress, burnout and loneliness in this process. This study aims to examine the effect of the level of social support perceived by mothers with children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) on the positive and negative dimensions of mother-child relationships. A total of 235 mothers with ASD children participated in the study. Data were collected online using the Parent-to-Parent Support Perception Scale and Parent-Child Relationship Questionnaire. Correlation and simple linear regression analyses were used in the study. The findings show that the level of social support perceived by mothers has a significant positive relationship with the positive dimension of mother-child relationships and significantly predicts this dimension. However, social support perception did not significantly predict the negative relationship dimension. These results reveal that social support plays an important role, especially in strengthening positive parent-child relationships.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education for Autistic Children, Mental Disability Education, Autism and Spectrum Disorder Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 29, 2025 |
Acceptance Date | July 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |