Student attitudes towards mathematics, often formed during the early primary grades, are of critical importance for future academic success and engagement. This study, grounded in the Technology-Enhanced Learning (TEL) framework, investigated the effect of a technology-supported teaching intervention on the attitudes of fourth-grade students towards mathematics. A quasi-experimental pre-test/post-test control group design was employed with 43 students in Turkey. The experimental group (n=21) participated in a six-lesson intervention that integrated various interactive digital tools, while the control group (n=22) followed the conventional curriculum. The 'Attitudes Towards Mathematics Scale' was administered to both groups before and after the intervention. The findings revealed a statistically significant and large positive impact on the attitudes of the experimental group, with a particularly notable increase observed in the self-confidence sub-dimension. In contrast, no significant attitudinal change was detected in the control group. The study concludes that a pedagogically sound intervention using interactive digital tools is a highly effective strategy for fostering positive mathematics attitudes in primary school students. The results reveal that the key to this positive outcome is the active, exploratory, and learner-centered learning environment created through technology.
Mathematics attitudes technology enhanced learning primary education educational technology
Genellikle ilkokulun erken kademelerinde oluşan matematiğe yönelik öğrenci tutumları, gelecekteki akademik başarı ve katılım için kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışma, Teknoloji Destekli Öğrenme kuramsal çerçevesine dayanan teknoloji destekli bir öğretim müdahalesinin, dördüncü sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemiştir. Türkiye'de 43 öğrencinin katılımıyla ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubu (n=21), çeşitli etkileşimli dijital araçların entegre edildiği altı derslik bir müdahaleye katılırken kontrol grubu (n=22) mevcut öğretim programını takip etmiştir. "Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği", müdahaleden önce ve sonra her iki gruba da uygulanmıştır. Bulgular, deney grubunun tutumları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve geniş düzeyde pozitif bir etki olduğunu ortaya koymuştur; özellikle özgüven alt boyutunda dikkat çekici bir artış gözlemlenmiştir. Buna karşılık, kontrol grubunda anlamlı bir tutum değişikliği saptanmamıştır. Çalışma, etkileşimli dijital araçlar kullanan pedagojik olarak etkili bir müdahalenin, ilkokul öğrencilerinde olumlu matematik tutumları geliştirmek için oldukça başarılı bir strateji olduğu sonucuna varmıştır. Sonuçlar, bu olumlu sonucun anahtarının, teknoloji aracılığıyla oluşturulan aktif, keşfe dayalı ve öğrenci merkezli bir öğrenme ortamı olduğunu ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | September 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |