The number of vehicles registered to traffic in
Erzurum is 114,044 according to the data of 2017 (TUIK). Erzurum is one of the
largest cities in the Eastern Anatolia Region. At the same time, as it is one
of the attraction centers of the region, the seasonal increase in the number of
vehicles is by 17.61%. Although this number increases by an average of 2.8%
each year, the capacities of existing roads remain constant. This result leads
the current roads to become inadequate, and along with an increase in traffic
density, the travel time, delays, exhaust emissions and fuel consumption are
increased. In addition, recent studies have shown that approximately 52% of the
traffic accidents occurred in urban centers in Turkey occur at the junctions.In
this study, the effect of a junction planned by the 12th Regional Directorate
of Highways on the environmental and regional traffic was investigated. The
planned junction is on the Erzurum-Bingöl state road and the point connecting
Atatürk University Campus to this road. The current and new situation are
modelled on the VISSIM micro-simulation program and the travel time, delay,
queue lengths, CO, NOx, VOC and fuel consumption are compared with each other.
According to the micro-simulation analyses results, a reduction of 35% for
travel time and delays, 83% for queue lengths and 23% for exhaust emissions were
observed.
Erzurum’da trafiğe kayıtlı
araç sayısı 2017 yılı (TUİK) verilerine göre, 114.044’tür. Erzurum, Doğu
Anadolu Bölgesinin en büyük şehirlerinden biridir. Aynı zamanda, bölgenin
cazibe merkezlerinden biri olduğu için, araç sayısındaki mevsimsel artış%
17.61'dir. Bu sayı her yıl ortalama %2,8 artmasına rağmen, mevcut yolların
kapasiteleri sabit kalmaktadır. Bu sonuç, yolların yetersiz kalmasına neden
olmakta, trafik yoğunluğunun artmasıyla birlikte, seyahat süresi, gecikme ve
egzoz emisyonlarının artmasını da beraberinde getirmektedir. Buna ek olarak,
yapılan araştırmalar, Türkiye’de şehir merkezlerinde meydana gelen trafik
kazalarının yaklaşık %52’sinin kavşaklarda meydana geldiğini göstermektedir. Bu
çalışmada, Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü tarafından yapılması planlanan bir
kavşağın çevre ve bölge trafiğine etkisi araştırılmıştır. Yapılması düşünülen
kavşak, Erzurum-Bingöl devlet yolu üzerinde ve Atatürk Üniversitesi Kampüsünü
bu yola bağlayan nokta üzerindedir. Mevcut ve yeni durum, VISSIM
mikro-simülasyon programı ile modellenmiş ve seyahat süresi, gecikme, kuyruk
uzunlukları ile CO, NOx, VOC ve yakıt tüketimleri karşılaştırılmıştır.
Mikro-simülasyon analiz sonuçlarına göre, seyahat süresi ve gecikmelerde %35,
kuyruk uzunluklarında %83, egzoz emisyonlarında ise yaklaşık %23’e varan
oranlarda azalma gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 3 |