Adhesives bonds which are used extensively in the joining of FRP
elements in wind turbine are considered a strong potential to replace the
bolted joints found in most commercial aircraft. In this paper, a new method
which is based on the integration of a Fuzzy Normalized-Hamming distance and
Ideal Alternative (FL2DIA) model is proposed for the holistic
evaluation of the different families of adhesive materials, which can be used
for the formation of joints in mechanical systems and for joining wind turbine
blades. The adhesive materials which are evaluated with respect to the fracture
mechanics-based criteria use expert-based opinion to select the best
alternative. The result from the study shows that Acrylic adhesive material (A3)
has the highest potential to be used for joining wind turbine blade and for the
formation of joints in commercial aircraft. The study conclude that the
procedure described for the evaluation of the adhesive material has led to the
selection of the best structural adhesive to bond the FRP wind turbine blade.
Also, it has revealed the suitability, rationality, and feasibility of using
the proposed method for ranking the different alternatives as the result from
the study have been fully compared with similar existing method (traditional
fuzzy TOPSIS model) under the same condition. The comparison result which
focuses on the ranking of the adhesive material shows total agreement with the
proposed method.
Rüzgar türbinindeki FRP elemanlarının
birleştirilmesinde yaygın olarak kullanılan yapıştırıcı bağların, çoğu ticari
uçakta bulunan civatalı bağlantıların yerine geçmek için güçlü bir potansiyeli
olduğu düşünülmektedir. Bu makalede, mekanik
sistemlerde mafsal (bağlantı) oluşumu ve rüzgar
türbini kanatlarının birleştirilmesi için kullanılabilecek yapıştırıcı
malzemelerin farklı ailelerinin bütünsel değerlendirmesi için Bulanık Normalize
edilmiş-Hamming (sinyal) aralığı ve İdeal Alternatif (FL2DIA)
modelinin entegrasyonuna dayanan yeni bir yöntem önerilmiştir. Kırılma mekaniği temelli kriterlere göre değerlendirilen yapıştırıcı
malzemelerde, en iyi alternatifi seçmek için uzman temelli görüş kullanır.
Çalışmanın sonucu, Akrilik yapıştırıcı malzemenin (A3), rüzgar
türbini kanadının birleştirilmesi ve ticari uçaklarda mafsal oluşumu için en
yüksek potansiyele sahip olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucu, yapıştırıcı
malzemenin değerlendirilmesi için tanımlanan prosedür, FRP rüzgar türbini
kanadının yapıştırılması için en iyi yapısal yapıştırıcının seçimine yol
açmıştır. Ayrıca, aynı şart altında benzer mevcut yöntem (geleneksel bulanık
TOPSIS modeli) ile tamamen karşılaştırılan çalışma, farklı alternatifleri
sıralamak için önerilen yöntemi kullanmanın uygunluğu, rasyonalitesi ve
fizibilitesini ortaya çıkarmıştır. Yapıştırıcı malzemenin sıralamasına
odaklanan karşılaştırma sonucu, önerilen yöntemle tam uyumu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |