Assembly line balancing is a production planning strategy that has been
widely used in industrial applications. Most line balancing problems are known
as nondeterministic polynomial time (NP-hard) problem, and they have different
structures and solution methodology approaches. In this study, newly developed
production planning software which is called Visual Assembly Line Balancing Software
(VALBS) is introduced for educational purposes. The aim of the software is to
support teaching activity for assembly line balancing techniques; facilitate
understanding characteristics of different assembly lines and solution
approaches, and enable to compare the results of them. The proposed VALBS is
easy to use in various manufacturing environments, and suitable to support
teaching line balancing procedures in undergraduate students. The software was
used in classes of industrial and mechanical engineering students and feedbacks
of students measured by Likert Scale survey. The results show that proposed
visual software is an effective method to teach line balancing procedures.
Montaj hattı dengeleme, endüstriyel uygulamalarda yaygın olarak kullanılan
bir üretim planlama stratejisidir. Çoğu montaj hattı dengeleme problemi, deterministtik
olmayan polinom zamanlı (NP-zor) problem olarak bilinir ve farklı yapılara ve
çözüm metodolojisi yaklaşımlarına sahiptir. Bu çalışmada, Görsel Montaj Hattı
Dengeleme Yazılımı (GMHDY) adı verilen yeni geliştirilen üretim planlama
yazılımı, eğitim amaçlı olarak tanıtılmıştır. Yazılımın amacı, montaj hattı
dengeleme teknikleri için öğretim faaliyetlerini desteklemek, farklı montaj
hatlarının ve çözüm yaklaşımlarının özelliklerini anlamak ve sonuçlarının
karşılaştırılmasını sağlamaktır. Önerilen GMHDY, çeşitli üretim ortamları için
kullanımı kolay ve lisans öğrencileri için montaj hattı dengeleme yöntemlerinin
öğretimini desteklemektedir. Yazılım, endüstri ve makine mühendisliği
öğrencilerine kullandırılmış ve öğrenci geri bildirimleri, Likert ölçekli anket
ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar, önerilen görsel yazılımın hat dengeleme yöntemlerini
öğretmek için etkili bir araç olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |