In this study, we aimed to determine the profiles based on Multiple Intelligence Theory of the students in the freshman grade in the department of Chemistry and in the department of Chemistry Teaching. In order to determine the students’ intelligence fields, Multiple Intelligence Inventory was used. The data was evaluated with SPSS 16.0. As a result, it was found that the intelligence fields of these students in both departments were similar, they had linguistic, logical-mathematical and visuo-spatial intelligence fields as dominant, and that there were significant differences in certain intelligence fields in terms of gender.
Bu çalışmada Kimya Öğretmenliği ve Fen Fakültesi Kimya Bölümü Anabilim Dallarında öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına dayalı profilleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin sahip oldukları zekâ alanlarını belirlemek için Çoklu Zekâ Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programında değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda; bu iki anabilim dalındaki öğrencilerin zekâ alanlarının birbirine yakın olduğu, bu öğrencilerin ağırlıklı olarak sözel, mantıksal-matematiksel ve görsel zekâ alanlarına baskın olarak gelişmiş düzeyde sahip oldukları ve cinsiyetlerine göre belirli bir zekâ alanında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 1 |