This paper presents an overview based on comparison of different machine and deep learning methods applied to perform the sentiment analysis of tweets related to mobile games. The dataset, gathered from Twitter (X) between 2020-2021, was preprocessed and vectorized using Count Vectorizer and TF-IDF methodology. Traditional machine learning (ML) models such as Linear Support Vector Classifier (SVC), Logistic Regression (LR), Ridge Classifier (RC), and Voting Classifier (VC) were benchmarked against a few deep learning (DL) architectures such as the TEMSAP-CNNLSTM model stand-alone and BERT-enhanced versions. The study used precision, F1-score, recall, accuracy, and the AUC to check the performance of the model. The results revealed that DL models outperformed traditional ML classifiers, with these models achieving the highest classification performance of 97,10% and achieving impressive success in minimizing false negatives and false positives. The Ridge Classifier exhibited the lowest performance, correctly classified twitter reviews at an accuracy of 76,76%, indicating its limitations in sentiment classification. In addition, ensemble learning techniques like the Voting Classifier performed much better than individual machine learning models, thus re-establishing the benefits of model aggregation. This study demonstrated that transformer-based models such as BERT have shown remarkable success in sentiment classification of text data related to mobile games. What is even more promising for furthering academic and industrial agendas is that it will provide informed insights into how to make the best selection for enhancing the analysis of user sentiment and identifying the best models to make the play of mobile games more entertaining.
Bu makale, mobil oyunlarla ilgili tweetlerin duygu analizini gerçekleştirmek için uygulanan farklı makine ve derin öğrenme yöntemlerinin karşılaştırılmasına dayalı bir genel bakış sunmaktadır. Twitter'dan (X) 2020-2021 yılları arasında toplanan veri kümesi, Count Vectorizer ve TF-IDF metodolojisi kullanılarak ön işlemden geçirilmiş ve vektörleştirilmiştir. Doğrusal Destek Vektör Sınıflandırıcısı (SVC), Lojistik Regresyon (LR), Ridge Sınıflandırıcısı (RC) ve Oylama Sınıflandırıcısı (VC) gibi geleneksel makine öğrenimi modelleri, TEMSAP-CNNLSTM modelinin tek başına ve BERT ile geliştirilmiş sürümleri gibi birkaç derin öğrenme mimarisine karşı kıyaslanmıştır. Çalışmada modelin performansını kontrol etmek için hassasiyet, F1-skoru, Recall, doğruluk ve AUC kullanılmıştır. Sonuçlar, derin öğrenme modellerinin geleneksel makine öğrenimi sınıflandırıcılarından daha iyi performans gösterdiğini, bu modellerin %97,10'lukla en yüksek sınıflandırma performansına ulaştığını ve yanlış negatifleri ve yanlış pozitifleri en aza indirmede etkileyici bir başarı elde ettiğini ortaya koymuştur. Ridge Sınıflandırıcı en düşük performansı sergilemiş, twitter yorumlarını %76,76 doğrulukla doğru sınıflandırarak duyarlılık sınıflandırmasındaki sınırlılıklarını göstermiştir. Buna ek olarak, Oylama Sınıflandırıcısı gibi toplu öğrenme teknikleri, bireysel makine öğrenimi modellerinden çok daha iyi performans göstermiş ve böylece model birleştirmenin faydalarını yeniden ortaya koymuştur. Bu çalışma, BERT gibi dönüştürücü tabanlı modellerin mobil oyunlarla ilgili metin verilerinin duygu sınıflandırmasında kayda değer bir başarı gösterdiğini ortaya koymuştur. Akademik ve endüstriyel gündemleri ilerletmek için daha da umut verici olan şey, kullanıcı duyarlılığının analizini geliştirmek için en iyi seçimin nasıl yapılacağı ve mobil oyunların oynanmasını daha eğlenceli hale getirmek için en iyi modellerin nasıl belirleneceği konusunda önemli bilgiler sağlamasıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Information Systems Development Methodologies and Practice |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | August 14, 2025 |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | March 28, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |