Bu
araştırmada Erzincan açısından önemli bir isim olan Terzi Baba’nın itikadî
görüşleri bağlamında ortaya koymaya çalıştığı inanç eğitiminin izleri,
yöntemsel olarak incelenecektir. Terzi Baba Miftahul-Kenz isimli mesnevi
tarzında tasavvufî-itikadî bir eser kaleme almıştır. O, bu eserinde, itikadi
konularda keşf ve ilhama yani ilm-i bâtına önem vererek mutasavvıfların yolunu
izlemiş, diğer taraftan nazar ve istidlale yani ilm-i zâhire önem vererek
kelamcıların metodunu kullanmak suretiyle bir senteze girmiştir. Terzi Baba
kendisini Hanefî-Matüridî olarak tanımlamış; iman tanımında Ehl-i Sünnetin
“kavl-i meşhur” diye bilinen formülünü benimsemiştir. Allah’ın varlığının ve
birliğinin hem nakil hem de nazar ve müşahede ile anlaşılması gerektiğini
üzerinde durmuştur. Bütün bu görüşler Terzi Baba’nın müridlerine itikad
açısından belli bir yöntemle yol gösterdiğine işaret etmektedir.
This research is an important figure in terms of
Erzincan Terzi Baba traces of doctrinal precis belief that tried to put forward
in the context of education, it will be examined methodically. Terzi Baba, has
written a mystical-thological book with the name Miftahu’l-Kenz of masnawi
style. He, in this work, discovery and inspiration on theological issues that
giving importance to ilm al-Mystic has followed the path of the mystic, on the
other hand with emphasis consideration and inference, namely ilm al-Zahira by
using the method of theologians has entered into a synthesis. Terzi Baba
himself has defined as the Hanafi-Maturidi; he explained faith with a
definition know “kawl mashoor” of Ahl al-Sunnah. He focused on the need to
understand the existence and oneness of Allah with conveyance and reflection.
All these opinions indicate that Terzi Baba's disciples led by a certain method
in terms of the creeds.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2016 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 2 |